Det er ikke kun unge teenagere i alder med svenske Greta Thunberg, der kræver, at flyrejser skal være mere miljø-rigtige.
Også flere og flere forretnings-rejsende deler den opfattelse. Samtidig ser mange virksomheder det som deres ansvar at lade deres ansatte gå efter klima-neutrale rejser.
Med andre ord er begrebet ”den grønne forretningsrejse” ikke længere en ønskedrøm, men et krav fra mange i det nye år.
Det konkluderer et af verdens store business-rejse-bureauer BCD Travel i sin nye ”How to Travel Beyond 2020” rapport.
Den konkluderer, at der ikke findes en fast opskrift på, hvordan forretnings-rejser skal skrues sammen, men at bureauet mærker en stigende efterspørgsel efter en miljø-venlig tilgang til at rejse,
”Vi oplever, at emnet bæredygtighed bliver mere og mere relevant for danske virksomheder, og at de i søger hjælp til at rejse mere klima-neutralt,” konstaterer Thomas Friis Rasmussen, Han er Director Program Management Nordics hos BCD Travel.
”Alle ved, at det ikke er gjort ved et trylleslag, men interessen for at rejse mere miljøansvarligt stiger måned for måned. Det samme gør erkendelsen af, at grønne forretningsrejser er både arbejdsgiverens og arbejdstagerens anliggende,” fortsætter han.
BCD Travel understreger samtidig, at løsningen ikke bare er at droppe alle rejser med fly, sådan som mange klima-aktivister kræver:
Forskning viser nemlig, at forretningsrejser er uundværlige. For hver kroner, der bliver brugt på et business trip, kommer der mere end 12 gange så meget hjem i øget omsætning.
Desuden er potentielle kunder 50 procent mere tilbøjelige til at underskrive en kontrakt, når det sker ved et personligt møde med leverandøren.
Heldigvis har rejse-industrien taget udfordringen op og er i fuld gang med at udvikle nye og mere bæredygtige løsninger. Nogle af de nye løsninger vil være tilgængelige i 2020, og de går længere end at klima-kompensere flybilletterne.
”Vi mennesker har kunnet reducere ekstrem fattigdom med 50 procent i de seneste 20 år. Samtidig har 80 procent af verdens befolkning nu adgang til elektricitet. Hvorfor skulle mennesker så ikke også være i stand til at udvikle miljø-rigtige rejser,” spørger Miriam Moscovici. Hun er Senior Director for Research & Innovation hos BCD Travel.
Det store rejsebureau har fundet to nye teknologier og løsninger, der kan præge forretnings-rejser i de kommende år. Desuden har BCD nogle gode råd til virksomheder, der diskuterer bæredygtighed i rejser.
Hyperloop
I teorien vil Hyperloop give folk mulighed for at rejse mellem byer i aluminiums-kapsler, der glider gennem forhøjede lavfriktions-kanaler med 1.200 kilometer i timen.
Denne nye transportform helt uden CO2 udledning vil snart være et realistisk alternativ til flyrejser over korte afstande.
Højhastigheds-tests med Hyperloop er planlagt til 2020, og den første lancering kan ske inden udgangen af 2023.
Elektrisk drevne flyvninger
Mange flyproducenter udvikler allerede elektriske eller hybrid-drevne fly.
Til at begynde med vil disse fly ikke kunne komme meget længere på elektricitet end den gennemsnitlige familiebil.
Hvis de skal flyve længere end 800 kilometer, får de brug for en blanding af konventionelt brændstof og elektrisk energi.
Alligevel kan selv disse hybrider give en stor reduktion i CO2-udledninger. Delvis eller hel-elektriske fly testes lige nu og kan være i drift fra 2022.
Gode råd til grønne rejser
Værktøjet er skabt Global Business Travel Association (GBTA) og BCD. Det giver Travel Managers mulighed for at evaluere 10 områder af rejse-strategiens bæredygtighed. Værktøjet giver også anbefalinger til forbedring.
Overvej nøje, om det er nødvendigt at mødes personligt, eller om der er alternativer til flyrejser, som kan hjælpe med at reducere CO2-udledninger. Interne møder, der ikke øger salget eller bundlinjen, er et godt sted at begynde med at bruge virtuelle samarbejds-løsninger.
Hvis det er nødvendigt at flyve, bør man overveje at modregne aftrykket af sin forretnings-rejse. Det kan gøres ved at beregne omkostningen ved rejsens CO2-udslip og donere et tilsvarende beløb til bæredygtige energiprojekter over hele kloden.
Engagér forretnings-rejsende og øg deres opmærksomhed ved at bruge værktøjer som TripSource til at dele tips, der gør forretningsrejser mere bæredygtige.
Det kan f.eks. være at vælge miljø-mærkede hoteller, samle flere aftaler og møder på én forretningsrejse, leje elbiler eller benytte offentlig transport.
Evaluér din organisations bæredygtigheds-indsats med f.eks. værktøjet Sustainability in Travel Self-Assessment Tool….
(Indledningsfoto til artiklen: ColourBox)
Skriv et svar