Det bliver uundgåeligt dyrere at rejse med fly i takt med, at flyselskaberne skifter over til større bæredygtighed i f.eks. valget af brændstoffer.
Desuden synes mange skandinaviske flyrejsende, at det er svært at træffe bæredygtige valg, når de booker en rejse. Også, selvom flertallet gerne vil bidrage til at flyve mere grønt.
Udtalelserne kommer fra Maria Hagelberg, der er ansvarlig for bæredygtighed hos flyselskaberne Air France og KLM i Nordeuropa.
KLM ser ellers ud til at være et af de få flyselskaber, som virkelig har fået passagerer til at rykke sig mod den mere klima-rigtige transport i luften.
Det hollandske flyselskab salg af flybilletter med SAF-tillæg blev nemlig mere end fordoblet i de nordiske lande sidste år. Mere præcist 213 procent.
KLM indrømmer dog samtidig, at salget af de grønne billetter fortsat kun udgør en forsvindende lille del af salget:
”Vi har set en stabil vækst i salget af SAF-tillæg siden sommeren 2023. Dengang var ekstreme vejrforhold, varmerekorder og oversvømmelser et stort emne i medierne. Måske det har styrket interessen for at flyve mere bæredygtigt og for at tage en aktiv rolle i omstillingen til en mere bæredygtig transport,” forklarer Maria Hagelberg.
På nuværende tidspunkt er SAF – Sustainable Aviation Fuel – det eneste brændstof-alternativ på markedet, som kan reducere et flys klima-påvirkning.
Elektriske fly og motorer, der kører på brint, er på vej, men stadig mere fremtid end nutid. Desuden vil de to alternativer kun kunne bruges i små fly på korte distancer. I hvert fald i første omgang.
SAF har også sine skavanker: Dels er det op til tre gange så dyrt som almindeligt flybrændstof. Dels kan der slet ikke produceres de mængder SAF, som flyselskaberne efterspørger.
Siden 2022 har KLM inkluderet en andel SAF i alle sine flybilletter. I dag indeholder hver billet op til én procent. Det er ikke særlig meget og har mere en symbolsk karakter, end det reelt set skærer ned i flyenes CO₂ belastning.
Samtidig tilbyder KLM forskellige SAF-alternativer for at gøre det lettere for den enkelte kunde at vælge den løsning, der passer ham eller hende bedst. Desuden har KLM også skræddersyede løsninger til små og store virksomheder….
(Indledningsfoto til artiklen: KLM)
Skriv et svar