Bare passagererne hos Swiss ikke tænker, at de bliver transporteret I maven på en glubsk haj, når de fremover rejser i det schweiziske flyselskabs store Boeing 777 maskiner.
De vil nemlig blive beklædt med en speciel AeroShark film, som den tyske kemi-gigant BASF har udviklet.
Den nedsætter de store maskiners luftmodstand og vil reducere CO2 belastningen fra Swiss’ 12 Boeing 777 maskiner med 30 procent eller 15.200 tons om året. Det giver samtidig en besparelse på 4,800 tons i brændstof.
Passager- og fragtfly uden CO2 belastning er stadig mange år borte, men flyselskaber og flyfabrikanter har travlt med at forbedre sig.
I går skrev jeg f.eks. her på Trends & Travel om Airbus nye forsøg med en brint-drevet jetmotor på et Airbus A380 kæmpefly.
I går løftede Swiss sløret for sin nye Premium kabine på sine Boeing 777-300 langdistance fly. Det var, hvad der sker indendørs i de store maskiner. Udendørs bliver det klædt i en kunstig hajhud, og det var den anden store nyhed hos schweizerne.
Hajhuden har været under udvikling i flere år hos BASF, som nogle måske også kender fra kassettebånd i gamle dage og som opfinder af indigo farven til cowboy-bukser.
Det er sket i et samarbejde med Lufthansa, der ejer Swiss. Lufthansa selv benytter hajskindet på sine Boeing fragtfly. Her er filmen ekstra effektiv, fordi der ikke er så mange vinduer Ii skroget som i ruteflyene. Jo større flader, luften kan glide uhindret hen over – desto bedre besparelser.
Millioner af års udvikling I naturen ligger til grund for AeroShark filmen. Verdenshavenes perfekte dræber har ikke en glat overflader, men en lettere ribbet og ru hud.
Egentlig burde det give en højere luftmodstand, men i praksis kan den ujævne belægning vendes til en fordel. Og hvad der fungerer nede i vandet, kan ofte også udnyttes i aerodynamik oppe i luften.
AeroShark filmens riller er kun 50 mikrometer høje eller 1/20 af en millimeter. Det er imidlertid tid nok til at give en positiv effekt på et stort trafikfly.
Swiss har således udregnet, at hvis man placerer 950 kvadratmeter af denne film på en Boeing 777’s krop på en made, så mønstret flugter med den strømmende luft, reducerer det brændstof-forbruget med 11 procent.
Teamene fra BASF og Lufthansa Technik fortæller, at AeroShark filmen er nem at påføre. Den er også ekstremt holdbar over for både solens UV stråler, vand, olie og de store temperatur-forskelle, som et fly oplever mellem at stå på Jorden og bevæge sig i 13.000 meters højde.
AeroShark har bl.a. været testet på en Boeing 747-400 Jumbo, som de europæiske luftsikkerheds-myndigheder EASA fløj I 1.500 timer. Her har filmen også vist sig som en fordel uden på jetmotorerne og på selve vingerne, hvor den skal give ekstra løft.
Som nævnt var Swiss’ anden store nyhed, at flyselskabet nu indfører en Premium Economy Class, sådan som vi f.eks. også kender fra SAS.
Swiss bruger store ord om sin nyhed, der kommer ganske meget senere end hos mange konkurrenter. Til gengæld ser Swiss altså også ud til at levere bedre sæder og højere service for de ekstra penge til billetten.
Den mest åbenlyse forskel er de store skærme på 39 centimeter. Den anden er de skålformede sæder, der ikke generer passageren på næste række så meget som normalt, når de lænes bagud.
Ud over fordeleme ved sæder og skærme får Premium Eco passagerer hos Swiss udleveret en hovedtelefon af høj kvalitet
Swiss indbygger i første omgang Premium Economy på sine 12 Boeing 777 maskiner til de lange ruter. Senere følger også selskabets fem Airbus A340 maskiner.og en meget bedre forplejning end på Economy. Velkomst-drink og udvalget melle tre forskellige varme retter er inklusive.
Premium Economy gæster må også tage to stykker bagage a 23 kilo gratis med på rejsen, ligesom de får rabat i Swiss Business Lounges og gratis adgang i Swiss Arrival Lounge i lufthavnen i Zürich.
Til gengæld ser det ikke ud, som om Premium Economy kommer i Swiss’ mindre flytyper som f.eks. den populære Airbus A320. Det skyldes, at de nye sæder vil kræve for mange og for dyre ombygninge
(Indledningsfoto: Swiss)
Skriv et svar