Mange syd- og sønderjyder kører til Hamburgs lufthavn, når de skal rejse ud i verden.
Her er udvalget af flyruter større end i Billund, og Hamburg ligger tættere på end København,
Det kan dog hurtigt ændre sig, for lige nu oplever den nordtyske lufthavn nemlig nærmest en flugt af flyselskaber.
Først meldte Ryanair ud, at man skærer 60 procent af sine afgange bort i Hamburg.
Derefter fulgte Lufthansas lavpris-datterselskab Eurowings. Det vil strege over 1.000 flyvninger til og fra Hamburg i næste år sommer-fartplan.
For et par dage siden kom så nakkeslag nummer tre fra det store tyske ferie-flyselskab Condor. Her vil man droppe 13 procent af sine afgange og stoppe alle planer om udvidelser.
Flyforbindelser mellem Hamburg og Samos i Grækenland og Malaga i Spanien forsvinder. Antallet af afgange til Kos reduceres mærkbart, oplyser Condor.
Hos alle tre flyselskaber er begrundelsen den samme: De vil ikke acceptere de forhøjede lufthavns-afgifter, som Hamburgs lufthavn har indført.
Med andre ord hævder flyselskaberne, at de ikke kan få tingene til at løbe rundt, hvis det bliver endnu dyrere at bruge den ellers populære nordtyske lufthavn.
Lufthavnens ledelse har (selvfølgelig) afvist flyselskabernes påstande. Ifølge den udgør afgifterne kun mellem fire og seks procent af selskabernes omkostninger. Mere præcist 2,30 euro pr. passager.
Ifølge Hamburg Airport er det for intet at regne i sammenligning med de pris-stigninger, der er kommet fra f.eks. statslige billet-skatter og flysikkerheds-myndighederne.
De er mere end fordoblet i Tyskland i det seneste år og står for omkring en fjerdedel af et flyselskabs omkostninger.
Hamburgs lufthavn er Tysklandsw xxx-største, men slet ikke den hvor flyselskabernes farvel slår stærkest igennem.
Ryanair har således meddelt, at man holder helt op med at bruge lufthavnene i Dresden, Leipzig og Dortmund.
Når man indregner Hamburg, er der tale om i alt 1,8 millioner sæder, som Ryanair trækker bort fra Tyskland næste år.
Ryanair henviser til, at Tyskland er blevet et af de dyreste lande i Europa med hensyn til lufthavns-gebyrer og billet-afgifter.
Tidligere i år steg den tyske billet-skat med mellem 15,53 og 70,83 euro pr. passager – afhængig af, hvor man rejser hen.
Udviklingen i Tyskland er interessant, fordi tyskerne går præcist den modsatte vej som f.eks. Sverige. Her har regeringen i Stockholm besluttet helt at droppe skatten på flybilletter.
I Norge hæver man også billet-afgifterne, og det fik for nogle dage side chefen for SAS Norge til at rasle med sablen over for regeringen i Oslo….
(Indledningsfoto til artiklen: Hamburg Airport)
Skriv et svar