Her i denne weekend vender rekord-mange danskere hjem fra efterårs-ferien, der er holdt i udlandet. For de flestes vedkommende med fly som transport-middel til og fra solen.
Dermed stiger også risikoen for, at feriefolket oplever forsinkelser i lufthavnene, aflysninger eller overfyldte fly-afgange.
I alle tre tilfælde findes der klare regler for, hvordan uregelmæssighederne skal erstattes og behandles.
Blot viser erfaringerne, at fortsat mange danskere ikke kender deres rettigheder eller gider forfølge deres muligheder for at få deres kompensation.
Det fortæller advokat Benedikte Bolvig Lund, som er juridisk direktør hos Flyhjælp. Det er et firma med speciale i at hjælpe fly-passagerer med at få deres penge fra flyselskaberne.
Efterårs-ferien er det aktuelle tidspunkt og et af de mest ”hotte” rejse-tidspunkter på året. Faktisk den mest travle ferie-uge isoleret set.
Forsinkelser og aflysninger kan dog opstå hele året rundt – og det gør de:
Selvom de fleste lufthavne har fået styr på deres forsinkende flaskehalse som f.eks. sikkerheds-kontrollen, har mange flyselskaber problemer med jetmotorer eller med at få de bestilte nye fly fra Boeing og Airbus. Det betyder risiko for rute-afgange og fartplaner, der ikke overholdes.
Dertil kommer, at danskerne for alvor er begyndt at flyve igen. Ifølge Danmarks Statistik var der i 2023 godt 16,5 afrejsende passagerer fra danske lufthavne.
Det svarer til en stigning på 18 procent i forhold til 2022. I Københavns Lufthavn isoleret set var fremgangen på 2,3 millioner eller 21 procent.
Alle disse mange millioner danskere kan komme ud for forsinkede afgange, aflyste eller over-bookede passagerfly.
Langt fra alle fly er forsinkede nok til, at passagererne har ret til erstatning jævnfør EU’s klare regler. Derfor er det nok så vigtigt at kende sine rettigheder.
Benedikte Bolvig Lund giver her fem vigtige ting, man som flyrejsende bør være opmærksom på i tilfælde af problemer:
Forplejning i lufthavnen
Hvis du oplever lang ventetid i lufthavnen, har du ret til forplejning, herunder drikkevarer, måltider, telefonopkald og endda også hotelophold.
Ved forsinkelser over fem timer eller et aflyst fly kan du vælge at få billetprisen refunderet helt eller få gratis alternativ transport af flyselskabet.
Ved forsinkelser på tre timer og derover
Ankommer du til din destinations-lufthavn med mere end tre timers forsinkelse, kan du kræve kompensation på op mod 4.500 danske kroner fra flyselskabet.
Dette gælder også for mistede tilslutningsfly, forudsat at begge flyvninger er en del af samme booking.
Underskriv ikke altid tilbud fra flyselskabet
Hvis flyselskabet tilbyder en voucher – en tilgode-seddel – som erstatning for f.eks. en forsinkelse, kan det betyde, at man mister retten til kompensation.
Sørg altid for at undersøge, hvad tilbud eller voucher betyder for din ret til kompensation, før du accepterer dem
Kompensation ved strejker
Ifølge EU-domstolen er pludselige strejker blandt flypersonalet (piloter, stewarder/stewardesser, jordpersonale), organiseret af fagforeninger, ikke en ekstraordinær omstændighed.
Derfor skal flyselskabet kompensere dig ved både aflysninger og forsinkelser som følge af disse strejker.
Hvis strejken er årsagen til, at dit fly aflyses med kort varsel eller bliver meget forsinket, er flyselskabet forpligtet til hurtigst muligt at arrangere alternativ transport.
Har flyselskabet ikke taget alle rimelige forholdsregler for at minimere strejkens konsekvenser, kan du være berettiget til kompensation.
Tre års frist til at kræve penge
Selvom du er kommet velbeholdent frem eller hjem, men med forsinkelse, har du fortsat ret til kompensation fra flyselskabet.
Flyrejsende i EU har nemlig op til tre år til at kræve erstatning for flyproblemer….
Skriv et svar