Holland America Line er nu et af de eneste krydstogt-selskaber, som kan prale af, at alle dets skibe er opgraderet, så de kan bruge landstrøm, når de ligger i havn.
Senest har det gode skib ”Volendam” fået elkabler, så det kan sættes i stikkontakten, mens det ligger til kajs.
Fordelen er, at krydstogtskibets normale motorer kan slukkes. Dermed forsvinder den forurening af luften i og omkring havnen, som har været et problem i mange år.
Holland America Line begyndte at ombygge sine 11 skibe til landstrøm i 2006. ”Volendam” er rederiets ældste og er på 61.214 tons med plads til 1.432 passagerer.
Rederiet var også et af de første i branchen, som droppede éngangs-plastik helt i forbindelse med f.eks. sugerør, kopper, glas, rørepinde, ketchup-poser osv. De er afløst af genbrugs-materialer.
Sammen med nye motorer, der kan køre på flydende naturgas (LNG) frem for det mere forurenende bunkers-olie, er landstrøm krydstogt-branchens mest populære forsøg på at blive mere grøn.
Infrastrukturen til lands og antallet af skibe med landstrøm er dog stadig meget overskuelig:
Forleden beklagede f.eks. Hamborg sig over, at kun 15 procent af krydstogtskibene kunne udnytte havnens landstrøms-anlæg.
Tidligere har et flertal i Københavns Borgerrepræsentation vedtaget at kræve, at alle krydstogtskibe skal være forberedt og bruge landstrøm, før de får lov til at anløbe den danske hovedstad.
Københavns havn vil dog ikke være helt klar med landstrøm før i 2026.
Samarbejds-gruppen af krydstogt-havne i Østersøen – Cruise Baltic – vil også have indført landstrøm så hurtigt som muligt.
Holland America Line oplever til dagligt, at havnene ikke kan følge med krydstogt-rederiernes udrulning af landstrøm. Kun 18 af de havne, som rederiet benytter i år, har ”stikkontakter” parat.
Det er bl.a. Kiel i Tyskland samt Ålesund. Bergen og Kristiansand i Norge. Dertil kommer en række havne i USA, Canada og Kina….
(Indledningsfoto til artiklen: Holland America Line)
Skriv et svar