Det er altid svært at spå – især om fremtiden – er et godt gammelt ord, der er lige så rigtigt i dag som for 10 eller 100 år siden.
Det hjælper imidlertid på spådommene, når man har et omfattende tal-materiale at gribe tilbage på.. Det er netop, hvad den store rejseportal www.booking.com leverer til disse ni ferie-trends, som Trends & Travel præsenterer i denne artikel.
21.500 voksne i 29 lande har fortalt om deres forventninger til deres rejser i 2019. De omfatter ikke så meget bestemte destinationer, men snarere ønsker til hvad rejser skal indeholde og, hvordan de bliver arrangeret.
I den forbindelse får moderne teknologi en stadig større betydning. Det gælder f.eks. nye fænomener som kunstig intelligens (AI), Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) og stemmestyring.
Desuden gider næste års rejsende ikke længere nøjes med at høre eller læse om gode intentioner for mere miljørigtig transport og overnatning. De vil se action….
Teknologien hitter
Personlige anbefalinger er allerede nu meget populære blandt folk, der er i tvivl om, hvor de skal rejse hen næste gang.
I 2019 vil vi se moderne teknologi som kunstig intelligens (AI) blive anmeldt meget mere til at skræddersy rejser.
Generelle og omfattende rejseguider er yt. I stedet vil vi se digitale tour guides, der ”gør det beskidte forberedelses-arbejde” for kunderne.
Denne type personlige rådgivning vil 52 pct. gerne have. På samme måde ønsker 41 pct, at rejseselskaber bruger AI til at give rejsetips baseret på erfaringer fra tidligere ture.
Det skal være enkelt
Teknologi skal gøre alt omkring rejser mere enkle for forbrugerne. De bedste løsninger kombinerer nye tiltag som kunstig intelligent, virtual reality (AR) og stemme-styring som f.eks. Google Assistant, Amazon Alexa eller Apples Siri.
Det mest populære ønske er at kunne spore sin bagage via en smartphone app – og helst i ”ægte tid”, så man hele tiden ved, hvor ens kuffert befinder sig.
Den feature ligger højest hos 57 pct. af de adspurgte. Lige så mange vil gerne have en app, der kan hjælpe med alt på rejsen. Fra planlægning og booking, til kalender, event oversigter og huskelister.
31 pct. kan lide tanken om et ”virtuelt rejsebureau” med stemmestyrede assistenter, der svarer på alle rejse-relevante spørgsmål. 20 pct. vil gerne ”prøve” rejsen via Augmented Reality (AR), inden de beslutter sig for et rejsemål.
Lær mere på rejsen
I 2019 vil flere og flere have et større formål med at rejse. De vil gerne lære mere på ferien. Ikke kun om nye kulturer, men også om livet. Det siger over halvdelen af de adspurgte (56 pct).
68 pct. kunne godt tænke sig en form for kulturel udveksling, hvor de kan lære noget nyt. 54 pct. vil gerne deltage i frivilligt arbejde, og 52 pct. vil gerne tage et job i udlandet – eller tage deres arbejde med.
Rejser til helt nye steder
Berømte iværksættere som Richard Branson fra Virgin og Elon Musik fra Tesla er allerede nået langt i deres udvikling af raketter, der kan skabe ægte rum-turisme.
Den form for rejser vil vi ikke allerede se i 2019, men snarere tre år senere. 4 af 10 er dog allerede nu er parate til at tage på ferie ude i universet. På Månen f.eks. eller i en rumstation, der svæver omkring Jorden.
Indtil de bliver en realitet, vil mange gerne opleve steder på jorden, som ingen eller kun få turister har besøgt. Det kunne f.eks. være undervands-hoteller (60 pct).
Det er derfor sandsynligt, at vi næste år vil se helt nye typer af feriehuse og hoteller på steder, som tidligere blev betragtet som umulige.
Mere bevidste om verden
I 2019 vil vi se en mere ”bevidst” rejsetrend, som afspejler en stærkt øget interesse for, hvad der sker i verden.
Ting som klima-ophedning, forurening, menneske-rettigheder, ligestilling og arbejdsvilkår får betydning for rejserne.
Når folk er ude på rejsen, stiller de flere spørgsmål til de sociale, politiske og miljømæssige forhold på destinationen, inden de vælger, hvor de vil rejse hen.
49 pct. mener, at sociale forhold på destinationen er vigtig. 58 pct. vælger rejsemålet fra, hvis de mener, at rejsen kan skade naturen eller påvirke lokalbefolkningen negativt.
Rejser for alle køn
Ifølge analysen fra Booking.com overvejer hver femte (19 pct) at besøge en Pride Festival i 2019. De fleste er i aldersgruppen 18 til 34 år – det er 30 pct.
Den trend giver et øget behov for, at turisterne kan rejse sikkert, uanset deres køn, hudfarve og seksuelle orientering.
Platforme som Destination analyserer data fra hele verden for at vurdere, hvor venlige forskellige destinationer er over for bøsser og lesbiske.
Desuden vil vi 2019 se endnu flere rejse alene – og især af hunkøn. Den trend kan man allerede mærke i år, og den har bl.a. ført til, at Mallorca nu har fået sit første hotel kun for kvinder.
Tid til at droppe plastik
Mange hoteller, flyselskaber og krydstogt-rederier er begyndt at udrydde éngangs plastik som sugerør, rørepinde, vandflasker, bestik og lignende, men det vil slet ikke være nok i 2019 – og slet ikke hos den miljøbevidste 18- til 34-årige.
Denne såkaldte Generation Z vil holde udkig efter bæredygtige oplevelser på rejsen. Hele 86 pct. fortæller, at de er opmærksomme på miljø-påvirkningen af deres rejse. 37 pct. overvejer at hjælpe med til at samle plastik og skrald på stranden.
Vi vil have noget på opleveren
En af de største trends i år har været rejser med fokus på oplevelser. 2019 vil tage konceptet mindst et par skridt videre.
Seks af ti værdsætter nemlig oplevelser højere end materielle goder. Rejser handler om oplevelser – både hvor man spiser, sover, shopper til aktiviteter, man deltager i.
I 2019 planlægger 42 pct. at besøge en destination, hvor de kan føle sig som børn igen. Det er meget vigtigt for især Generation Z.
Mest muligt udbytte
2019 vil blive kendetegnet ved flere skræddersyede ferie med effektive rejseplaner. Vi rejser nemlig flere gange – og på kortere ture. 53 pct. vil således på flere weekend ophold næste år. Laange og dovne ferier er yt.
Den udvikling bliver gødet af f.eks. billige flyrejser, flere flyruter, dele-services for biler og boliger og digitale tidsplaner for den offentlige transport.
Hvor tallene stammer fra
500 danskere har deltaget i den store internationale undersøgelse, som artiklens tal stammer fra. I alt bygger den på svar fra 21.500 voksne i 28 lande. Svarene er afgivet perioden fra den 10. til den 30. august 2018.
Analysen er bestilt af Booking.com, der er en af verdens største e-handels virksomheder i rejsebranchen. Booking.com har over 200 kontorer i 70 lande kloden rundt.
Booking.coms website og mobile apps findes på 43 forskellige sprog. De indeholder over 29 millioner enheder, herunder over 5,6 mio. feriehuse, lejligheder og andre steder at overnatte. De er fordelt på 141.000 rejsemål i 230 lande….
Skriv et svar