Selvom der er en klar trend at spore mod mere specialiserede krydstogtskibe til f.eks. sejladser i ypperlig luksus eller udelukkende til et voksent publikum, fortsætter rederierne med at bestille stadig større fartøjer.
Det blev understreget forleden dag, hvor Royal Caribbean International (RCI) kunne afhente sin nye ”Icon of the Seas” fra værftet i finske Turku.
”Icon” er verdens hidtil største krydstogtskib. Det vejer 250.000 tons og har plads til 7.600 gæster. Tæller man besætningen med, sejler skibet med næsten 10.000 mennesker ombord.
Royal Caribbean er i det hele taget det krydstogt-rederi, der satser stærkest på giganter på havet. Af verdens ti største krydstogt-skibe kommer seks fra det amerikanske rederi.
Pladserne to til seks i den globale Top-10 indtager lidt ældre skibe fra Oasis-klassen hos Royal Caribbean, der alle er en smule mindre end ”Icon of the Seas”.
Der er tale om skibene ”Wonder of the Seas”, ”Symphony of the Seas”, “Harmony of the Seas”, “Oasis of the Seas” og “Allure of the Seas”.
Efterhånden som Oasis Klasse skibene blev færdige, var de nemlig hver gang bygget en smule større end forgængerne. Hver gang har de også erobret titlen som verdens største krydstogt-skib.
Efter en ombygning i 2019 har ”Oasis of the Seas” imidlertid overhalet det nyere ”Allure of the Seas” på den globale femteplads.
Royal Caribbean er dog allerede på vej med en ny rekordholder. I sommeren 2024 vil rederiet modtage sit nye ”Utopia of the Seas” fra det franske rederi Chantiers de l’Atlantique. Det vil til den tid være verdens største.
Det eneste rederi, der konkurrerer med Royal Caribbean om de største skibe, er schweizisk-italienske MSC Cruises.
Dets hidtidige topscorer ”MSC World Europa” gik i tjeneste i 2022. Det ligger på en global syvende plads og er med sine 215.863 tons ca. 10.000 tons mindre end ”Allure of the Seas.”
Efter kæmperne fra Royal Caribbean International og MSC Cruises følger de to søsterskibe ”Costa Toscana” og ”Costa Smeralda” fra Carnival koncernen.
Endelig kommer så ”Arvia” fra rederiet P&O på en global tiendeplads med sine 184.700 tons.
Lige under Top-10 bobler krydstogt-skibe som ”P&O Iona”, Carnivals ”Mardi Gras”, ”Carnival Celebration og “Jubilee”.
Hernede ligger også ”AIDAcosma” og ”AIDAnova”, der også hører til Helios klassen. Den kalder Carnival også ofte for ”Excellence” eller ”XL”.
I øvrigt kan man sammenligne krydstogt-skibe på flere måder – passagertal, skibets længe eller brutto-register-tonnage.
Sidstnævnte måler det totalt byggede rum på et krydstogtskib og er anvendt til følgende Top-10:
- “Icon of the Seas” fra Royal Caribbean International – se artiklens hovedfoto
- “Wonder of the Seas” fra Royal Caribbean International
- “Symphony of the Seas” fra Royal Caribbean International
- “Harmony of the Seas” fra Royal Caribbean International
- “Oasis of the Seas” fra Royal Caribbean International
- “Allure of the Seas” fra Royal Caribbean International
- “MSC World Europa” fra MSC Cruises
- ”Costa Toscana” fra Costa Crociere
- ”Costa Smeralda” fra Costa Crociere
- ”P&O Arvia” fra P&O Cruises
(Indledningsfoto til artiklen: Royal Caribbean International)
Skriv et svar