De færreste flyrejsende bryder sig ligefrem om turbulenser i luften. Mange er sågar bange, når deres passagerfly begynder at tumle rundt.
Heldigvis er risikoen meget lille for, at moderne fly og deres passagerer tager skade af turbulenser. Desuden lykkes det ofte for piloter at flyve udenom de værste af slagsen.
Alligevel kan det sikkert godt være praktisk at vide, hvilke flyruter der har de fleste turbulenser. I Europa er det meget markant ruter, som går til og fra Zürich.
Den schweiziske lufthavn er involveret i halvdelen af den Top-10 over de mest turbulente flyruter i vores del af verden. Inklusive fire af de fem værste.
Det fremgår af en ny rapport, som online-værktøjet Turbli netop har offentliggjort. Turbli har fundet frem til både verdens mest turbulente flyruter og delt dem op i regionale toplister.
I Europa er risikoen altså størst for at flyve ind i turbulenser, når man flyver til og fra lufthavne i Schweiz. Uden tvivl på grund af vejrforholdene i Alperne.
Turbli måler både opståede turbulenser ud fra deres geodætiske styrke og flyenes typiske flyvehøjde.
Turbulenserne beskrives i ”Eddy Dissipation Rate” (EDR). Her er den europæiske Top-10 med angivelse af turbulensernes intensitet:
- Milano–Geneve – 214 km – 16.398 EDR
- Milano–Zürich – 203 km – 16.016
- Geneve–Zürich – 230 km – 14.964
- Marseille–Zürich – 517 km – 13.987
- Zgornji Brnik–Zürich – 471 km – 13.878
- Nice–Basel – 438 km – 13.876
- Nice-Zürich – 434 km – 13.761
- Yerevan-Tbilisi – 175 km – 13.758
- Basel-Venedig – 437 km – 13.713
- Frankfurt-Torino – 541 km – 13.653 EDR
Turbli har analyseret 150.000 forskellige ruter, der alle har været aktive i december 2023.
De værste lufthavne i verden med hensyn til turbulenser er Santiago de Chile med 17.568 EDT, Almaty i Kazakhstan med 17.457 og Lanzhou i Kina med 16.750.
Til sidst det bedste råd, når man kommer ud for turbulenser i luften. Spænd sikkerheds-selen og klap bordet foran sig op….
(Indledningsfoto til artiklen: OrnaW / Pixabay)
Skriv et svar