Hyperloop er en af de teknologier, som byplanlæggere og togselskaber håber meget på som fremtidens bud på super-hurtige jernbaner.
Ideen med at lade tog køre i tunneller næsten uden luftmodstand og i en atmosfære af næsten vakuum er bestemt ikke ny, men den er langt fra klar til daglig drift endnu.
Flere fabrikanter arbejder med Hyperloop og har vist de første prototyper i praksis. Det er bl.a. Virgin Hyperloop, der ejes af den britiske super-iværksætter Richard Branson.
Han indledte sin utrolige karriere tilbage i 1972, hvor han åbnede Virgin Music og gjorde Mike Oldfield verdensberømt. Også den danske rock-mama xxxx var i en periode signet hos Virgin.
Siden opfandt Branson begrebet multi-media-butikker med sine Virgin Megastores, inden han hoppede over i rejse- og transport-branchen.
I dag omfatter Virgin imperiet flere flyselskaber, toglinier i England, et krydstogt rederi og et selskab, som vil tilbyde turist-rejser op i verdensrummet. Undervejs designede Branson også sin egen cola, der skulle konkurrere med Coca-Cola og Pepsi.
Hyperloop tog har Virgin eksperimenteret med i adskillige år. Udgangspunktet er fabrik I Nevadas ørken i USA, hvor man pusler med at bygge et superhurtigt tog.
Topfarten skal være 1.200 kilometer, hvilket vil gøre Hyperloop til mere end bare en rival for flyselskaber over kortere eller mellemlange distancer.
Virgin har netop udsendt en ny video, hvor de nyeste design af Hyperloop togene bliver præsenteret. Desuden får vi et kig på fremtidens nærmest science fiction agtige togstationer.
I Virgins seneste nye udvikling har hver togvogn – de kaldes for ”pods” – plads til 28 passagerer. De ser ud til at sidde i rimelig luksus på deres togrejse, hvor de har adgang til hurtigt Wi-Fi og en kunstig himmel, der skal simulere naturligt lys indeni transport-røret.
Richard Branson forklarer, at Hyperloop – modsat normale jernbaner – kun vil have en start- og en endestation. Mange stops undervejs bliver der ikke tale om. De vil bare nedsætte hastigheden.
Vi skal derfor forestille os, at Hyperloops f.eks. etableres mellem en lufthavn og bycentrum eller som direkte forbindelse mellem to storbyer.
Billetpriserne skal angiveligt kunne holdes langt under, hvad man betaler for flyrejser i dag. I stedet sammenlignes Hyperloop med udgifterne til at tage samme tur i en elbil.
(Indledningsfoto til artiklen: Virgin Hyperloop)
Skriv et svar