Ved første blik ligner de fleste krydstogtskibe hinanden som to dråber havvand.:
10- til 16-etagers flydende byer, der er længere end en fodboldbane og bruger lige så meget energi som en mindre dansk provinsby.
Ombord er der plads til måske 3.500 passagerer plus en besætning på måske 1.500.
Passagererne har adgang til masser af underholdning, store pools, teater, spille-kasino, spa-område og adskillige restauranter, barer og cafeer.
Passagerer, der har pengepungen i orden, køber kabiner med egen altan ud havet, mens skibets personale må overleve nede i kæmpeskibets mave, hvor de også har deres arbejdsplads.
Men kunne man mon tænke sig, at fremtidens krydstogtskibe ser anderledes ud og måske indrettes på en ny måde i forhold til i dag?
Det har det store tyske Meyer Werft givet et dristigt bud på. ”Reverse” hedder konceptet, der skal vise et hyper-moderne krydstogtskib anno år 2100.
Meyer Werft er et af klodens største værfter med speciale i krydstogtskibe. Over 50 af slagsen er bygget her.
Det helt specielle ved Meyer er, at værftet ikke er placeret i en havneby med direkte adgang til de store have. Tværtimod ligger Meyer Werft langt inde i det tyske fastland i den lille by Papenburg.
Når et nyt skib er færdigt, skal det sejle i skridt-tempo igennem den lille flod Ems, inden det når ud til Nordsøen.
Det er et stort tilløbs-stykke hver gang, fordi broer skal skilles ad og samles igen for at skibene kan passere. Fra lidt længere afstand ser det også ud, som om et kæmpe krydstogtskib er vokset direkte op af jorden.
Never mind. Samme sejltur må også fremtidens krydstogtskibe igennem, inden de kan tage passagerer op og sejle tusinder af gæster rundt på verdenshavene.
Til den tid ligner skibene bare ikke dem, vi kender i dag. Tværtimod vil mange mene, at det var en stor og mørk hval, der var strandet.
”I det ydre får skibet en lukket glasfacade og områder med Urban Gardening. Desuden er der flere landingspladser for droner og små eldrevne taxifly. Store offentlige samlingspladser er gemt i det indre af skibet,” beskriver Meyer Werft i en pressemeddelelse.
Den første model i lille størrelse af ”Reverse” blev forleden præsenteret første gang offentligt på en internationale krydstogt-messe i Fort Lauderdale i Florida.
Her vakte konceptet står opsigt, og folkene på Meyer værftets stand måtte mange gange forsikre publikum om, at fremtidens krydstogt-skib ikke skal ligne en gråhval.
Tværtimod er det fjeld-pingvinen, der har været forbillede for Meyers designere. Den skal have en enestående aero-dynamik”, som ingen andre fugle, pattedyr eller fisk i havet kan måle sig med.
Måske endnu mere interessant for nuværende krydstogt-gæster: I fremtidens skib spiller mad og drikke en meget mere underordnet rolle end i dag.
Meyer vil kun anbringe flere små restaurant-områder, der snarere fungerer som sociale mødesteder.:
I år 2100 regner værftet nemlig ikke med, at gæster gider sidde i timevis med kniv og gaffel. Om 100 indtager vil vi indtage de fleste næringsmidler i koncentreret form som f.eks. piller.
Også på energi- og miljø-fronterne bliver fremtidens krydstogt-skib helt anderledes end dem, vi ser i havne og på have nutildags:
Motorerne vil blive drevet af næsten forurenings-frie brændstof-celler med metanol. Takket være vandrette vinger under vand vil en stor del af strømforbruget kunne dækkes af opsamlet bølge-energi. Resten skal komme fra solceller på taget af skibet.
Modellen, der blev vist i Florida, var bygget af 90 procent genbrugs-materialer. Det samme skal være tilfældet med ”Reverse” i fuld størrelse om nogle årtier….
(Indledningsfoto til artiklen: Meyer Werft)
Skriv et svar