Selv de meget rige og magtfulde mennesker i denne verden har ikke en egen startbane i baghaven, så de kan flyve direkte fra terrasse-døren og ud på deres næste forretnings-rejse til den anden side af Europa.
De må stadig bevæge sig ud til en lufthavn i nærheden. Det foregår som regel på landjorden, medmindre man får en helikopter til at hente sig og flyve til lufthavnen, hvor ens private firmajet står og venter.
Selv USA’s præsident må acceptere den forsinkelse. Han bliver hentet af en Navy1 Sikorsky S61 helikopter i baghaven på Det Hvide Hus. Den transporterer ham så til en militær lufthavn, hvor Air Force 1 Jumboen kan bringe ham videre.
Et lidt uventet sted – nemlig i Sydafrika – er man ved at udvikle, hvad der skal blive fremtidens private jetfly. Til politikere, topfolk i erhvervslivet, popstjerner og oligarker.
Pegasus hedder det spændende nye koncept, der mest af alt er en blanding af en drone og et jetfly med plads til seks passagerer.
Flyet kaldes en Vertical Business Jet (VBJ), fordi den kan starte og lande lodret. Ligesom en helikopter eller en drone.
Den store forskel kommer i hastigheden. Pegasus kan nemlig konkurrere med alle almindelige business jets i topfart, og så går det fire gange stærkere end i selv den hurtigste helikopter på markedet.
Umiddelbart ser Pegasus kun ud til at have to jetmotorer bagerst på skroget. Ikke noget med rotorer, der kan løfte flyet op lodret eller jetmotorer, der kan vendes 90 grader for blæse kraften nedad i stedet for bagud.
Hvis man kigger lidt nærmere på Pegasus’ vinger, afsløres noget af hemmeligheden. De er noget tykkere en normalt, fordi de gemmer på fire store cirkulære blæsere.
Når de har løftet Pegasus til vejr, skiftes automatisk til jetmotorerne, og rejsen kan fortsætte fremad med en 775 kilometer i timen. 482 mil i pilot-sprog.
Rækkevidden afhænger af, om man starter og lander lodret (VTOL), eller man lader sin Pegasus bruge en lufthavn med normale startbaner.
Den fancy måde, hvor man kan starte og lande i baghaven, på taget af sin kontor-bygning, på golfbanen eller på agterdækket af sin yacht, bruger nemlig dobbelt så meget brændstof.
Så når man kun 2.200 kilometer på en tankfuld mod 4.400 kilometer – 2.730 miles – på den konventionelle måde. Det har altid været dyrt at være anderleders.
Pegasus bruger konventionelle brændstoffer til sit nye fly, der ellers er ganske banebrydende på mange områder.
Dét er en svaghed, der kan blive et stort problem, selvom sydafrikanerne prøver at snakke sig ud af kniben ved at sige, at der vil gå mange år, inden vi vil se elektriske fly i større antal på himlen.
De år kan gå meget hurtigt, medmindre Pegasus får mere fart i sin egen udvikling. VBJ flyet har allerede været undervejs i otte år, og der går nok fem mere, inden prototyper kan stå færdige i fuld størrelse.
De skal derefter til godkendelse og testning hos luftfarts myndigheder som FAA i USA og EASA i Europa. Også det tager tid, og lige pludseligt er Pegasus indhentet af de første fly med elmotorer eller brændstof celler.
Priser vil Pegasus slet ikke tale om på nuværende tidspunkt:
Målgruppen for konventionelle business jets er måske 0,01 procent af befolkningen, og Pegasus bliver betydeligt dyrere….
(Indledningsfoto: Pegasus Universal Aerospace)
Skriv et svar