Det er over 20 år siden, at den legendariske Concorde fly sin sidste rejse mellem London og New York.
Siden da mangler den civile luftfart passagerfly, der kan bevæge sig hurtigere end lydens hastighed.
Flere små amerikanske fabrikanter plus store NASA pusler med supersoniske projekter, men alle bygger på jetmotorer, der fortsat forurener.
Ikke så meget som Concorde, men alt rigeligt til at få klima-aktivister sendt op i det røde felt.
Den spanske designer Oscar Vinals i Barcelona mener at have fundet løsningen med sit Sky Magnetar koncept, der efter planen skal flyve mindst tre gange hurtigere end Concorde.
Det vil sige, at man vil kunne krydse Atlanten fra London til New York på bare halvanden time – 90 minutter – i noget, der ligner en krydsning mellem et jetfly og en raket.
Oscar Vinals hævder, at Sky Magnetar kan bevæge sig med hastigheder op til 4.200 kilometer i timen. Det svarer til Mach 5 og er hurtigere end selv det rappeste militærfly på markedet.
Hemmeligheden skal både ligge i det strømlinede design og de to såkaldte ”cycle engine” motorer, der er placeret bagerst på flyet.
Disse motorer skal drive Sky Magnetar både, når flyet bevæger sig subsonisk, supersonisk og hypersonisk.
Ved lavere hastigheder under Mach 0,9, der svarer til topfarten for passagerfly, vi ser på himlen i dag, skal flyet også bruge en tredje motor.
Den er inspireret af de jetmotorer, man finder i Dysons støvsugere. Det er en såkaldt ”turbo-fan” motor med seks roterende blade.
Når Sky Magnetic accelererer til over lydens hastighed, flytter en ”diffuser” luftstrømmen over til de to raketmotorer.
De omfatter både super-stærke magneter, et plasma-kammer, et hoved-forbrændings-kammer og en bypass ram-jet-motor.
De bruger alle brint som brændstof – ikke kerosin eller bio-benzin som passagerfly nu til dags.
Det betyder, at Sky Magnetar er helt forureningsfri. Intet CO₂, nul røg. Kun lidt vand som biprodukt af forbrændings-processen.
Med 112 meter i længden bliver Sky Magnetar meget større end f.eks. Boeing 747 eller Airbus A380. De måler henholdsvis 76,2 og 73 meter.
Derfor vil fremtidens mega-hurtige passagerfly heller ikke finde plads ved lufthavnes almindelige fingre og gates. Sky Magnetar vil nok kræve en special-designet infra-struktur.
Det futuristiske fly får fire vinger. Det fremstilles i letmetal og kulfiber, der er belagt med varme-beskyttende fliser af fiber-metal og keramik. Lidt i stil med NASA’s rumfærger.
Fly Magnetars skrog skal også indeholde et unikt og aktivt kølesystem, der pumper væske gennem et lukket rørsystem lige metal-skroget.
Det skal begrænse den enorme varme-udvikling, der uundgåeligt opstår ved luftens gnidnings-modstand ved hastigheder på flere tusinde kilometer i timen.
Hvis man kigger nærmere på de computer-genererede fotos til denne artikel, vil den årvågne straks bemærke, at Sky Magnetar er helt uden konventionelle vinduer i passager-kabinen.
Verdens hurtigste fly klarer sig i stedet med små runde “huller” i loftet. Meget i stil med rumkapsler, der har samme problemer med hastighed og lufttryk at kæmpe med.
Ifølge den spanske designer får passagererne i stedet virtuelle vinduer i kabinen at kigge ud af. Det er computer-skærme, der formidler billeder af verden udenfor, som er opsnappet af videokameraer integreret i skroget.
Ligesom Concorde vil Sky Magnetar kun have plads til et begrænset antal passagerer ombord. Concorde kunne tage omkring 100 – det nye fly mellem 100 og 120.
Endelig skal Sky Magnetar styres af to piloter plus en computer med kunstig intelligens (AI). Den skal være meget mere avanceret end de auto-pilot systemer, vi kender i dag.
Så langt så godt. Nu mangler vi blot at vide eller i det mindste forvente, om Sky Magnetar nogensinde bliver virkelighed. Fra science-fiction til action.
Flere af de ideer og teknologier, som Oscar Vinals skitserer i sit koncept, kan dog meget vel blive realitet i fremtidens passagerfly….
(Indledningsfoto til artiklen: OVI Design)
Skriv et svar