Normalt er Atlanta verdens største lufthavn målt i passagertal, og London Heathrow tilsvarende nummer ét i Europa.
”Normalt” er dog ingenting i luftfart nu om dage, efter at Corona pandemien har lagt en dæmper på al rejse-aktivitet i foråret og sommeren.
Det går lidt bedre nu, men flyselskaber og lufthavne ligger fortsat laaanngt under det forventede aktivitets-niveau.
Eneste undtagelse har været de lufthavne, som sender og modtager mange fragtfly. Bortset fra folk, der gerne ville hjem til deres fødeland, har cargo har nemlig været det eneste, internationale fly har transporteret.
Fragtflyene har været livsnødvendige for mange lande i Corona krisen. De har nemlig været brugt til at flyve tusinder af tons værnemidler – masker, visirer, beskyttelses-dragter og håndsprit – fra Kina og Sydkorea til Europa.
Desuden har Danmark f.eks. sendt medicinsk udstyr til lande, hvis hospitaler og klinikker ikke er så veludstyrede som dem, vi har.
Officielle tal på, hvilke lufthavne der har haft mest cargo trafik i det seneste halve år, er ikke dukket op endnu. Derfor må vi nøjes med luftfragt hitlisten for 2019.
Det var helt klart Hong Kong, der sidste år håndterede 4,8 millioner tons cargo. Shanghai kom ind på tredjepladsen med 3,63 millioner tons.
Mellem de to kinesiske lufthavne har en amerikansk klemt sig ind, som de færreste kender. Memphis i Tennessee har ikke nævneværdig passagertrafik. Til gengæld er lufthavnen en gigant på cargo i USA – ,ed 4,32 millioner tons i 2019.
Memphis lufthavnen er delvis militær, men det er ikke derfor, at der flyves så meget fragt via dens start- og landingsbaner.
Forklaringen er ganske enkelt, at det store pakkepost firma FedEx har sin hjemmebane i Memphis. FedEd’s gigantiske fordelings-central ligger her.
Tallene til cargo hitlisten stammer fra de større lufthavnens organisation Airports Council International (ACI)….
Skriv et svar