Man kan måle på danskernes vinterferie på flere måneder. Hvor er de f.eks. rejst hen her i de seneste par dage som optakt til skolernes vinterferie i uge syv og otte?
Det mest oplagte ville jo nok være at spørge hos charter-rejse-udbyderne, flyselskaberne eller lufthavnene. De må jo vide, hvor mange mennesker de har sendt afsted til de forskellige destinationer.
Man kan imidlertid også tjekke på danskernes mobiltelefoner. Dem har de jo med overalt. Både i stue og køkken derhjemme, på den daglige arbejdsplads og som del af håndbagagen på ferien.
Det er præcist, hvad teleselskabet 3 har gjort her i den første weekend af vinterferien. Dog med fokus alene på de typiske skisport rejsemålene.
Oversigten afslører, at 3 havde mange tusinde af sine abonnenter, der brugte deres smartphone i udlandet i mandags. Dette antal har teleselskabet så sammenlignet med mandag for en uge siden for at kunne sammenligne de to dage:
- Sverige – ca. 5.600 flere brugere
- Østrig – plus 3.900 brugere
- Norge – plus 3.400
- Italien – plus 2.200
- Frankrig – plus 2.100
- Schweiz – 900 flere abonnenter
3 kan bedre måle den slags rejse-trends, fordi teleselskaber har sin 3LikeHome løsning, hvor telefoni i udlandet ikke koster mere end, hvis man ringede indenrigs eller sendte mobildata i Danmark.
Ifølge 3 gør stort set alle selskabets kunder brug af 3LikeHome. Dertil kommer, at omkring 20 procent af Danmarks mobiltelefon brugere har abonnement hos 3.
Sverige er en klar nummer ét her i vinterferien. Det kan skyldes både sneen, nærheden til Danmark og den gunstige vekselkurs for danskere i Sverige.
3 kan også registrere, at danskerne har godt gang i data-transmissionen, selvom de færreste nok bruger telefonen, mens de kører på ski.
Også med hensyn til dataforbruget ligger Sverige og Østrig i top. Ellers ser hitlisten noget anderledes ud:
- Sverige
- Østrig
- Frankrig
- Norge
- Italien
- Schweiz
En god forklaring på Frankrigs hop op på dataforbrugs-listen kunne være, at mange danske gymnasier arrangerer skiture til Frankrig og til Østrig, der har en veludviklet afterski kultur.
Her skal billeder og videoer sendes til de sociale medier, hvilket er med til at øge dataforbruget markant….
(Indledningsfoto til artiklen: Teleselskabet 3)
Skriv et svar