Hvad sker der, når man parrer en af verdens mest kendte designere af kabine-indretning til passagerfly med et stort kinesisk jernbane-selskab? Så får man verdens hurtigste Business Class på spor.
Mange er måske ikke klar over, at Kina i de seneste par årtier har bygget verdens største netværk af superhurtige jernbaner.
De skal både supplere og konkurrere med Kinas mange flyselskaber, og de nye tog kan sagtens stille op overfor de seneste nye Boeinger og Airbusser eller Kinas egen MD20 airliner.
Når det gælder regionale flyruter af typisk to til tre timers varighed kan det nye højhastigheds-tog fra CRRC Changchun Railway Vehicles sagtens være med:
Togrejsen varer ikke længere – snarere tværtimod, fordi togstationer typisk ligger tættere på bycentrum end lufthavne. Togturen kan gøres billigere, og den forurener meget mindre, fordi rejsen foregår på el.
Det London-baserede design-firma Tangerine viser nu, at togturen også kan foregå i en luksus, der minder om de bedste flyselskabers First Class.
Målet for Tangerine er at designe indretningen i et komplet tog. De første eksemplarer omfatter 18 vogne, der fik deres debut under Vinter-OL i Beijing tidligere i år.
Da blev de futuristiske lyntog brugt til at transportere sportsstjerner, politikere, mediefolk og andre VIP-personer mellem hovedstaden og det olympiske skicenter i Zhangjiakou.
Tangerine i London er ikke hvem-som-helst. De britiske designere har bl.a. stået for Finnairs opsigtsvækkende ”sofa in the sky” eller verdens første full-size seng i et passagerfkly.
Når man ser Tangerines indretning af de nye togvogne, tænker man bestemt heller ikke på almindelige europæiske jernbaner – ikke engang deres First Class.
Sæder og atmosfære minder snarere om den oplevelse, man plejer at få, når man flyver med Etihad, Singapore Airlines, Emirates og Qatar Airways på de dyreste billetter.
Farverne i de luksuriøse vogne var inspireret af, at de blev introduceret sammen med OL og det kinesiske nytår. Nu de er kommet i almindelig drift, er kulørerne mere diskrete.
Togets egen Business Class har en læder-beklædt kabine med 18 sæder, der kan foldes ud til en seng i fuld længde. Ligesom vi kender det fra rutefly.
Der er masser af luft omkring hvert sæde, som har sin egen store tv-skærm, folde-ud bord, lampe, trådlæs opladning og masser af sikker aflægnings-plads med digital lås.
Business Class sæderne opfylder desuden et særligt krav. De kan drejes 180 grader, fordi toget ikke kører i samme retning hele tiden som et fly. Tværtimod kører toget den modsatte vej i samme spor.
Vil passagerne strække benene under togturen, der foregår med mellem 300 og 400 kilometer i timen, kan de besøge luksus-togets egen første-klasses restaurant, tage en drink i baren eller hygge i cafeen – hvis de da ikke lige vil friske sig i togets badeværelser med bruser.
Tangerine har også tænkt i billigere baner med sit fremtids-orienterede koncept. Togets turist-klasse vil bl.a. byde på en moderne udgave af etagesenge.
De ligner nemlig de japanske ”skuffe-hoteller”, hvor folk ligger i deres egne lukkede kabiner med air condition, tv-skærm, Wi-Fi osv. I toget har hver kabine sit eget mini-badeværelse…..
(Indledningsfoto til artiklen: Tangerine)
Skriv et svar