I den seneste uge har der været mange medie-overskrifter, der fortalte, at SAS’ piloter og kabine-personale er kede af at arbejde for det skandinaviske flyselskab. Ifølge en svensk analyse skal hver fjerde SAS-ansat i luften være utilfreds.
Denne negative holdning til SAS som arbejdsplads bliver nu bekræftet af en ny rundspørge blandt 5.751 piloter fra 138 forskellige flyselskaber i Europa.
Her lander SAS helt nede på en skuffende 61. plads. Langt efter konkurrenter som Lufthansa, Norwegian, British Airways, Finnair, Icelandair. DAT og det nye norske flyselskab Flyr.
SAS opnår kun 72 af mulige 100 points hos piloterne, der har skullet vurdere deres flyselskab på 25 forskellige kriterier.
Blandt målepunkterne er kontrakter, ansættelses-form, virksomheds-kultur, social atmosfære og work-life-balance.
Analysen er foretaget af European Cockpit Association (ECA), der har interviewet sine medlemmer om deres arbejdsforhold og tilfredshed med arbejdspladsen her i tiden efter de første Corona bølger.
Bedst af alle 138 flyselskaber er Air France, der opnår imponerende 98 af 100 mulige points. Med i Top-10 finder vi også hollandske KLM med en score på 83, norske Widerøe med 97, danske Novair med 97 og de to tyske Condor og Lufthansa Cityline med henholdsvis 97 og 96 points.
Helt forventet ligger lavpris-selskaberne længere nede på hitlisten end de traditionelle full-service flyselskaber. Lavpris-folkene forsøger jo ikke kun at banke billetpriserne i bund, men også deres lønninger.
Der er dog undtagelser: Spanske Vueling, som er ganske offensiv på det danske marked for tiden, lander således på en respektabel 22. plads med 88 points.
Vuelings direkte rivaler ender meget længere nede på hitlisten: easyJet er nummer 33 med 84 points. Ryanair ligger som nummer 109 med 38 og Wizz Air på 115. pladsen med 33 points.
Her er en oversigt over de nordiske flyselskabers placering i deres piloters opfattelse:
- SAS placering som nummer 61 med 72 point.
- Norske Widerøe flot 4. plads med 97 point.
- Danske Novair (Apollo) lige efter som nr. 5 med 97 point.
- Icelandair ender på 13. pladsen med 93 i score,
- Nu lukkede Great Dane Airlines nr. 16 med 92 point.
- Danske Jettime som nr. 17 med 92 point.
- Nye norske Flyr lander på 21. pladsen med 90 i score.
- Sunclass Airlines (Spies) nummer 35 med 84 point.
- Finnair nummer 39 med 81 point
- Norwegian nr. 58 med 74 point.
- Danske DAT finder man som nr. 90 med 52 i score.
- Danske Sun Air of Scandinavia er nr. 99 med 44 point.
- Færøske Atlantic Airways er helt nede som nr. 104 med 41.
- Svenske BRA – Braathens nummer 120 med 26 point
(Indledningsfoto til artiklen: Air France)
Skriv et svar