Nogle af vores læsere vil huske, at Trends & Travel flere gange har skrevet artikler om de japanske hoteller, der har ladet robotter overtage de fleste af de jobs, som mennesker ellers sad på.
Målet var dels at få en masse omtale og lokke et stort antal gæster til, der gerne ville opleve en fornemmelse af fremtiden.
Dels håbede Henn na hotellet at spare penge til lønninger ved at lade robotter fungere som medarbejdere. Robotter bliver ikke forkølede, skal ikke have ferie eller skal have fri, fordi børnene er syge derhjemme.
Den del, der har med publicity at gøre, fik Henn na hotellet i rigelige mængder. Stort set alle større tv-stationer har vist klip fra hotellets reception, hvor en robot designet som en velicoraptor fra Jurassic Park tog venligt imod gæsterne.
Gæsterne strømmede også til hotellet, der ligger i forbindelse med en forlystelsespark i Japan. Men de fleste kom kun én gang.
Det viste sig nemlig, at Henn na hotellets robotter ikke var helt så effektive i praksis, som de så ud, da de blev udviklet i laboratorierne.
Hen na hotellet havde f.eks. ikke taget hensyn til de mange internationale gæster, der ankom hidlokket af omtaler i tv og i artikler verden over.
Velociraptoren og hans kolleger i hotellets reception kunne således kun tale og forstå japansk eller kinesisk. Engelsk gik slet ikke, fortæller den store amerikanske avis Wall Street Journal.
Hotellet måtte derfor ansætte menneskelige receptionister til at servicere gæsterne, fotokopiere deres rejsepas manuelt osv.
Noget, der bestemt ikke er særlig futuristisk eller tidsbesparende. Snarere tværtimod.
Ledelsen af Hen na hotellet har derfor følt sig tvunget til at gennemføre verdens formentlig første masse-fyring af robotter. 120 af hotellets robotter har fået silkesnoren – eller måske rettere – er blevet slukket og parkeret indtil videre i hotellets kælder.
Henn na ville være blive verdens første robot hotel. Det lykkedes også – og i begyndelsen så godt – at man byggede en aflægger inde midt i Tokyo. Drømmen på lidt længere sigt var at sprede mindst 100 robot-drevne Henn na hoteller i Japan alene.
Overalt skulle robotterne overtage rigtigt mange forskellige funktioner i hotellet. De bar gæsternes kufferter, tjekkede dem ind og ud i receptionen, de gjorde rent på både gange og i værelser – og de fungerede som tjenere og køkken-medhjælpere i restaurant og café.
På hvert værelse stod også Churi, der skulle fungere som en robot assistent for gæsterne. Churi var sød og nuttet, men kunne alt for lidt.
Sandsynligvis kan man i dag meget mere med sin smartphone og sin digitale assistent Google Assistant eller Siri, end robotten evnede.
På dét punkt kunne Henn na godt lære et og andet af den hollandske CitizenM kæde, der for nylig åbnede et SocietyM hotel på Rådhuspladsen i København.
Hos CitizenM styres alt på hotelværelset af en app på en iPad, der står i hvert rum. Den kan f.eks. fjernstyre tv, air condition, vækkeur, temperatur, gardiner og belysning, som man kan få i lige præcis den farve og styrke, man ønsker.
Når man besøger SocietyM hoteller verden over – eller vender tilbage til det nye hotel i København – vil iPad’en og det bagved liggende computer system kunne huske alle ens indstillinger, præferencer og sikkert også ens dårlige vaner. Praktisk, men også lidt scary.
Henn na folkene har dog ikke mistet modet. De er godt klar over, at de nok var for tidligt ude – og moderne robot teknologi måske ikke er helt så langt fremme i praksis, som mange tror.
Indtil videre installerer Henn na hotellet andre former for high-tech. For eksempel genkender dørlåsene ved ens værelse, om man nu er den rette beboer.
Senere hen vil Henn na ansætte nye robotter i et mere langsomt tempo – og kun til funktioner, hvor de gør en positiv forskel. De kunne jo begynde med at lære robotterne engelsk….
https://www.ubergizmo.com/2019/01/robot-hotel-in-japan-lays-off-half-of-its-robots/
Skriv et svar