I de senere år har det været temmelig besværligt at rejse med fly fra Europa til Asien og den modsatte vej.
Mest kendt er, at passagerfly er tvunget til at tage en omvej uden om russisk og ukrainsk territorium på grund af de to landes krig.
Mindre kendt er, at Afghanistans luftrum har været lukket på grund af risikoen for terror angreb fra mobile jord-til-luft raketter.
Afghanistan har heller ingen flyveledere eller kontrol med lufttrafik sikkerheden. De færreste flyselskaber har derfor lyst til at bruge en Taliban-styret lufthavn i f.eks. nødstilfælde.
Forbudet mod Afghanistan er nu ophævet af både EU’s og USA’s luftfarts-myndigheder EASA og FAA. De mener åbenbart, at faren for angreb er faldet.
Både europæiske og amerikanske fly skal dog krydse landet i en højde af mindst 9.800 meter. I pilot-sprog hedder det FL320 – Flight Level 32.000 feet.
Tyske myndigheder kræver FL330 eller 10.000 meter, så flyene er uden for rækkevidde for Talibans bærbare raketter.
Flyvehøjden er dog næppe et problem. Rutefly rejser normalt 33.000 til 42.000 meter over jordoverfladen. Det er mellem 10 og 12 kilometer oppe….
(Indledningsfoto til artiklen: Marc Tiedemann / Unsplash)
Skriv et svar