Der går stort set ikke en dag uden dårlige nyheder fra den civile luftfart.
Lande lukker deres grænser. Rejsebureauer står på afgrundens rand, fordi ingen bestiller hverken forretningsrejser eller ferier i udlandet lige nu. Flyselskaber skærer voldsomt ned og lukker måske helt.
Denne nedgang er selvfølgelig gavnlig for klimaet. Atmosfæren over Europa belastes ikke nær så meget af jetmotorernes CO2 udstødning, og den svenske klima-aktivist xxxxx har da også været ret tilbageholdende med sine angreb på det seneste.
Den fælles-europæiske myndighed for lufttrafik – Eurocontrol – viser forskellen på før og nu på en helt anderledes klar og tydelig måde.
Eurocontrol har ganske enkelt sat to billeder af trafikken i det europæiske luftrum sammen. Det ene – meget tomme – er fra her midt i Corona krisen. Det andet fra samme tidspunkt for et år siden.
Flyvelederne i Eurocontrol styrer lufttrafikken over 41 lande. Fra Marokko og Portugal i syd, over Tyrkiet og Israel i øst, England og Irland i vest samt Norge og Sverige i nord.
Tallene fra Eurocontrol kan derfor dokumentere meget præcist, hvad Corona krisen har betydet for luftfarten over vores del af verden.
Eurocontrol har samtidig lavet en animation med billeder fra marts i år og samme måned i 2019: På videoen kan man følge lufttrafikken i et helt døgn søndag den 29. marts – og sådan har luftrummer over Europa set ud siden – i det meste af april.
Eurocontrol fortæller, at flyselskaberne begyndte at lukke ned og lufttrafikken falde så småt den 9. marts. Med minus 10 procent.
En uge senere var antallet af passagerfly allerede faldet med 34 procent og ved udgangen af marts med hele 88 procent.
I løbet af april er trafikken faldet endnu – ned til fem procent af det normale. I nogle lande ser man slet ingen fly i luften – f.eks. over Østrig, Albanien og Letland.
Og for at være super-aktuel her til morgen: I skrivende stund er 596 af i alt 4.196 planlagte fly i dag i luften over Europa. 496 er allerede landet i morges….
(Indledningsfoto til artiklen: Eurocontrol)
Skriv et svar