Flyselskaberne har haft travlt med at fortælle, at sandsynligheden for at blive smittet med Corona og andre virusser er minimal i en moderne flykabine.
Nu om dage bliver flyene dels renset og rengjort mere grundigt end nogensinde før. Dels sørger flyenes klima-anlæg med HEPA-filtre for, at 99,9 procent af alle bakterier, pollen og virus bliver stoppet.
Passagerer i Europas flyselskaber skal desuden bære mundbind under både flyveturen og før og efter i lufthavnen. Endelig er den personlige kontakt mellem kabine-personale og gæster skåret ned til et minimum.
Med andre ord er det meget sikkert at rejse med fly i Corona tider. Risikoen for smitte er langt større nede på jorden, når man møder nye mennesker, deltager i møder eller fester.
Flyselskabernes branche-organisation IATA udbygger disse påstande med konkrete tal: Kun 44 bekræftede tilfælde af Corona smitte er kendt i forbindelse med flyrejser. Ud af 1,2 milliarder passagerer.
IATA indrømmer, at de reelle tal formentlig er højere, fordi mange Corona tilfælde aldrig bliver anmeldt. Men selv hvis 90 procent smitter ikke opdages, vil risikoen være nede på én af 2,7 millioner flyrejsende.
Det kunne derfor lyde, som om flyene er det sikreste transportmiddel. Medmindre man kører alene i en bil, der netop er blevet grundigt renset og desinficeret, og ingen andre mennesker har stukket hoved og krop ind i kabinen.
Det er dog ikke helt korrekt. Den super-sikre flyrejse kræver, at alle regler overholdes. Tilsyneladende også nogle, som vi ikke har hørt så meget om tidligere.
Flyselskaberne Lufthansa, Swiss og Austrian beder nemlig nu deres rejsende om at holde fingrene fra de individuelle luftdyser, der sidder over hovedet på passageren. Hold helst dyserne lukket under hele flyveturen.
Strålen af frisk luft, der kommer fra dyserne, kan nemlig forstyrre den generelle luftstrøm i hele kabinen – og den er nødvendig for, at den optimale og Corona-fjendske atmosfære kan opretholdes.
En talsmand fra Lufthansa forklarer, at selskabet følger de COVID-19 retningslinier, som EU’s luftfarts myndighed Easa har udstykket.
De siger, at ”benyttelse af de individuelle luftdyser ved sæderne skal reduceres så vidt muligt.”
I andre sammenhænge er Easa endnu mere klar i mælet:
”Skulle en inficeret passager befinde sig ombord på flyet, skal alle luftdyser i kabinen lukkes med det samme. På den måde kan man begrænse udbredelsen af passagerernes små dråber fra udåndingen.
Selve dyserne betyder i øvrigt ikke noget for luft-cirkulationen. Den sikres af flyets klima-anlæg, der udskifter al luft i kabinen omkring hvert tredje minut.
I alle moderne passagerfly indeholder klima-systemerne de såkaldte HEPA filtre, der stopper 99,9 procent af alle virusser, bakterier, pollen og andre små-partikler i luften….
(Indledningsfoto til artiklen: Stephen Thompson / Unsplash)
Skriv et svar