I denne solfyldte juli måned er danskerne – og for den sags skyld de fleste europæere med dem – hårdt plaget af forsinkede fly.
I sidste uge var hvert tredje passagerfly fra Københavns Lufthavn forsinket. I andre lande er situationen endnu værre. Der bliver tusindvis af flyafgange simpelthen aflyst.
Så står man der med sine pænt pakkede kufferter, hoteller eller lejligheder bestilt nede sydpå, hele familien gearet op til sommerferie – og nej.
Ganske vist skal flyselskaberne i de fleste tilfælde finde et erstatningsfly og betale mad, drikkelse og ofte også overnatning i lufthavnen.
Men det kan være en besværlig proces, og langt fra alle flyselskaber er lige flinke og søde til at kompensere for deres passagerers ulempe, sådan som EU reglerne foreskriver.
Man skal ofte slås og skændes og bruge en masse tid på i det mindste at få en erstatning. I mellemtiden er ferielysten sunket med en snes grader. Børnene vil hjem, og ferien aflyst i mange tilfælde.
Hver dag kan man i danske og udenlandske formiddags-aviser læse om ferierejsende, der er kommet i knibe på grund af forsinkelser eller aflysninger.
I de kommende dage vil historierne sikkert blive både flere og overskrifterne større. Nye strejker hos Europas største lavpris-selskab og arbejdsnedlæggelser i flere spanske lufthavne vil sætte sine spor overalt i lufttrafikken over Europa.
Derfor oplever vi så mange forsinkelser
Lad mig understrege med det samme, at det ikke er Københavns Lufthavns skyld, at så mange fly afgår med over et kvarters forsinkelse – nogle gange meget længere. Årsagerne skal findes ude i Europa.
Det skyldes bl.a.flyveleder-strejker i Frankrig og manglende personale hosEurocontrol, der styrer luft-trafikken mellem de forskellige lande . Det samme er kontroltårnene i f.eks. Frankrig, Tyskland og Holland – og dem skal man jo hen over, hver gang man vil flyve sydpå.
Ifølge Eurocontrol har over 16.000 internationale flyvninger været forsinket i årets første seks måneder, hvilket er gået ud over flere end to millioner passagerer.
De konstante flyveleder problemer har nu fået en række store flyselskaber til at klage til EU-Kommissionen, fordi de mener, at det hindrer EU-brgernes ret til fri bevægelighed. Flyselskaberne er easyJet, Wizz Air, Ryanair og IAG, der ejer British Airways, Aer Lingus, Iberia, Level og Vueling,
SAS har et andet problem, som kan mærkes i de danske lufthavne og hos tusinder af passagerer. Det er aflysninger som følge pilot-mangel i det nye datterselskab SAS Irland, der skal stå for 60 pct. af flyvningerne til og fra London Heathrow og 80 pct. på SAS’s base i Malaga i Sydspanien.
Ifølge det norske medie ABC nyheter har SAS alene i de seneste tre måneder måttet aflyse 700 flyafgange af den årsag. En løsning på problemet ser ud til at være dukket op i endnu i horisonten.
Ryanairs mange problemer
Mange læsere af Trends & Travel vil kunne huske, at Europas største lavpris-selskab måtte aflyse tusinder af flyafgange sidste efterår på grund af problemer med sine piloter og sit kabine-personale.
Dengang skyldtes problemerne en kombination af dårlig løn og et krav om at få den sommerferie, som Ryanair havde bedt dem om ikke at holde midt i højsæsonen.
I år er det igen lønningerne, der står i centrum, når Ryanair piloter strejker i en eller to dage fra i morgen – den 25. juli – i Italien, Spanien, Belgien og Portugal. Tyske Ryanair piloter truer med at følge efter i august.
Da deres irske kolleger gjorde det samme i sidste uge og første gang den 12. juli, skabte det et kaos, der kunne mærkes langt udenfor England og Irland.
Ryanair har aflyst mindst 600 af planlagte 4.800 flyvninger i morgen og overmorgen som følge af strejkerne. 50.000 passagerer er blevet orienteret via en sms eller en e-mail, men branchefolk mener, at mindst dobbelt så mange er berært af arbejdsnedlæggelserne.
Det er endnu uklart, hvilke fluruter der bliver berørt, fordi Ryanair siger, at man ikke “inddeler disse informationer efter lufthavne eller lande”.
Selvom Ryanairs strejke-problemer ikke foregår i Danmark, kan danske passagerer blive berørt både direkte og indirekte af dem. Hvis et passagerfly er ramt at en strejke i ét land og f.eks. skulle bruges til en rute i et andet næste dag, kan det ikke nå frem.
Da ingen flyselskaber har erstatningsfly stående klar i alle lufthavne – og heller ikke piloter i overskud – betyder det en aflysning.
Derfor er det vigtigt, at passagerer kender deres rettigheder, før de booker en billet eller kører ud til den nærmeste lufthavn for at komme ud at rejse.
Få styr på jeres rettigheder
Adm. direktør Henrik Zillmer fra AirHelp.dk fortæller, at alle passagerer, der som følge af f.eks. Ryanair strejker oplever minimum tre timers forsinkelse, kan være berettiget til 600 euro i kompensation.
Det gælder også for passagerer, hvis flyrejse bliver aflyst – såfremt aflysningen sker mindre end 14 dage før afrejse-dagen.
I april i år fastslog EU-domstolen, at strejkesager foretaget af flypersonale ikke betragtes som en ekstraordinær omstændighed. Det betyder på almindeligt dansk, at flyselskaberne skal betale erstatning til sine passagerer.
Ekstraordinære omstændigheder kan til gengæld være ting som dårlige vejrforhold eller medicinske nødsituationer. Her skal flyselskabet ikke nødvendigvis betale kompensation:
”For passagerer, der skal flyve med Ryanair – eller for den sags skyld alle andre flyselskaber – er det vigtigt at holde øje med situationen og regelmæssigt tjekke status på flyrejsen. Man må heller ikke ændre på sin bookinger af busser, tog eller flyrejser videre uden at informere flyselskabet,” forklarer Henrik Zillmer til Trends & Travel.
Når der er tale om en forsinkelse på mere end fem timer, er flyselskabet forpligtet til at refundere den fulde billetpris til passageren.
Ved en forsinkelse på mere end to timer – og med en rejsedistance på over 1.500 km – skal flyselskabet give passagerne mad og drikke samt mulighed for at foretage telefonopkald eller sende e-mails. Hvis det er nødvendigt, skal flyselskabet også tilbyde indkvartering og arrangere transporten dertil.
Erstatnings-beløbet på fly-aflysninger og forsinkelser på afgange i Europa og hos et europæisk flyselskab udregnes i forhold til flyrejsens længde. Det maksimale beløb er 600 euro eller ca. kroner pr. person.
Den lovmæssige ret til kompensation afhænger af den aktuelle forsinkelse ved ankomsten og årsagen til aflysning eller forsinkelse.
De berørte passagerer behøver ikke at kræve erstatning, straks de er landet, eller før de endeligt kommer afsted. De kan kræve den tilbage i tiden.
Det er bedst at henvende sig direkte til det flyselskab, man har fløjet med – eller skulle have rejst med. Afviser det eller svarer kun modvilligt på henvendelser, kan man gå til online services som Airhelp.dk.
Her har man specialiseret sig i at føre sager om kompensation for forsinkede, aflyste eller overbookede fly.
AirHelp er stiftet i Danmark og har siden 2013 hjulpet over syv millioner passagerer med at hente erstatninger fra flyselskaber verden over.
Hverken AirHelp eller konkurrerende services er dog gratis. De tager typisk en procentdel af det opnåede beløb i kompensation som deres løn….
Skriv et svar