Billige flybilletter og krydstogter, som alle har råd til, har sine fordele. Først og fremmest, at mange flere mennesker rejser på ferie udenlands end for bare få år siden,
Medaljen har dog også sin bagside. Den hedder ”over-turisme” og har bl.a. fået turist-magneter som Venedig, Mallorca og Santorini til at trække i bremsen.
Nu følger så Holland efter. Landet vil Ganske enkelt stoppe med at markedsføre og reklamere for sig selv i udlandet.
I stedet vil Hollands nationale turistbureau skifte fokus til at holde styr på de rekordmange turister, der allerede nu besøger det flade land.
Desuden vil turistbureauet forsøge at lokke turister til at besøge andre dele af Holland end Amsterdam og landets mange tulipan-marker.
Amsterdam med sine mange hyggelige kanaler og det berømte ”Red Light” luder-kvarter har længe klaget over de mange turister.
Det kan godt være, at de lægger mange rare penge. Men de slider også hårdt på infrastrukturen, forurener kanaler og veje – og de er med til at presse huslejerne voldsomt op i Amsterdams centrum.
Som mange andre storbyer oplever Amsterdam, at privat bolig-udlejning via f.eks. Airbnb har fået voldsomme følger for byens egen befolkning.
Den har ikke længere råd til at bo i sin egen by, fordi hus-ejere kan tjene flere penge på at udleje til turister.
Af samme grund har Amsterdams byråd besluttet, at kun et begrænset antal boliger må tilbydes via de populære online portaler.
Hollands måske mest kendte eksportvare ud over Philips elektronik og Heineken øl er tulipanerne.
De lokker hundrede-tusindvis af turister til, der vader ud i blomster-markerne for at tage selfies med sig selv i forgrunden for en baggrund af farverige tulipaner.
Flere gartnere har klaget i hollandske medier over, at turisterne tramper tulipanerne ned, som ellers var beregnet til eksport. Og så gider selfie-entusiasterne ikke engang at købe en buket blomster med.
”Indtil i dag har Hollands regering og turist-industri satset på at få flere og flere besøgende til at besøge vores smukke land. Vi må indrømme, at mere ikke altid er bedre. I hvert fald ikke alle vegne,” skriver turist-organisationen i sin nye rapport ”Perspective 2030.”
Rapporten forudser, at antallet af udenlandske gæster vil vokse med mindst 50 pct. i de kommende år. Fra 18 millioner til 29 millioner i 2030.
Skønnene er forsigtige og konservative. For fortsætter væksten i turister i samme tempo som i dag, vil Holland nå 42 millioner udenlandske gæster i 2040.
Hollænderne vil bl.a. dæmme op for den tsunami af turister ved at fordele dem bedre over hele landet.
Lige nu tror langt de fleste udenlandske gæster, at de har set Holland, når de har været i Amsterdam og besøgt et par tulipan-marker.
Andre dele af Holland ser stort set ikke en turist – og hvis – er det som regel hollændere selv, der flygter væk fra de byer og områder, hvor udenlandske gæster strømmer til.
Den nye rapport anbefaler samtidig at gå efter mere ”kvalitet” i turister end i dag. Det viser sig nemlig, at over en tredjedel af alle gæster udefra besøger Amsterdam for sit Red Light kvarter og for at prøve byens mange hash-cafeer.
Tidligere i år forsøgte Amsterdam også at sætte en prop i de mange krydstogtskibe, der kommer ind via byens store havn. Amsterdam har således lagt en skat på 9 USD for hver passager på ocean-gående skibe….
Skriv et svar