Flere og flere rejsende tager klima og bæredygtighed med i deres overvejelser, når de skal beslutte sig for transportform, valg af destination og, på,hvilke hoteller de helst vil bo.
Den grønne trend var allerede mærkbar, inden vi blev overfaldet af Corona virussen: Den unge svenske klima-aktivist Greta Thunberg og hendes ”flygskam” kampagne vakte opsigt overalt – bestemt også i rejsebranchen.
Corona krisen har så tvunget flyselskaberne til at tænke i nye strategier, hvor klima og forurening meget gerne må indgå.
Derfor skrotter mange selskaber i dag deres gamle, store og brændstof-hungrende fly og vælger i stedet små modeller, der bruger mindre benzin, støjer mindre og belaster luften med mindre CO₂ .
Den dansk-baserede rejse-søgemaskine momondo fulgte sidste efterår med på den grønne bølge ved at lancere en CO₂ sortering af fly. Den skal gøre det nemmere at finde de fly og flyselskaber, som man kan rejse mere bæredygtigt med.
I dag kommer så næste grønne skridt fra momondo. Sammen med Danish Business Travel Association (DBTA) og konsulent-firmaet Klimascore.com stiftes en særlig klimapris – momondo Climate Award.
Den uddeles til de danske hoteller, der gør en ekstra indsats for bæredygtigheden. Kort sagt gør en grøn forskel.
Hoteller, der mener sig berettiget til prisen, kan indstille sig her fra i dag den 28. april. De første vindere kåres så den 1. juli.
Nem opladning af elbiler, mindre kød på menuen, miljørigtig vask af sengetøj, vindmøller og solceller på taget eller genbrug af madvarer kan være eksempler på ting, som dommerpanelet bag Klimaprisen kigger på.
Vurderingerne sker ud fra en række kriterier, som Klimascore.com har udviklet med input fra Danmarks Tekniske Universitet og Concito. Sidstnævnte er en grøn tænketank.
Klimascore har udviklet en grøn standard, som både forbrugere og virksomheder med ansatte på rejse kan bruge til at vælge bæredygtige hoteller og konference-steder. Vurderingerne sker på basis af CO₂ fakta.
Klimascore har samtidig udviklet en række værktøjer, der hjælper hoteller med dokumentation af klima-indsatser. Værktøjerne omfatter også rådgivning i at prioritere klima-indsatsen og omsætte tiltagene til øget omsætning.
I efteråret tog momondo temperaturen på danskerne holdning til rejser og bæredygtighed. Erfaringer herfra har været med til at indstigte ”momondo Climate Award”:
- 56 procent svarede dengang, at de ønsker at rejse mere bæredygtigt.
- 71 procent kritiserer, at de har svært ved at finde information om emnet, når de planlægger deres rejser.
- 45 procent af danskerne vil gerne betale ekstra for produkter, der er mere klimavenlige.
- 70 procent af de større danske virksomheder har bæredygtig med i deres overvejelser, når de vælger hotel eller konferencested.
(Indledningsfoto til artiklen: Hotel Brandan / Færøerne)
Skriv et svar