De populære norske postfærger på Hurtigruten skal fremover sejle endnu mere miljø-rigtigt, end de allerede gør.
Samtlige skibe i rutetrafikken mellem Bergen og Kirkenes vil blive udstyret med ny teknologi, der skærer CO₂ udslippene med mindst 25 procent.
Samtidig skal kvælstof-forureningen (NOx) fra skibsmotorerne reduceres med mindst 80 procent, oplyser rederiet Hurtigruten Norge.
Der er tale om syv skibe, som mange danskere også kender fra deres ferier langs Norges kyster. Skibene bruges i dag lige så meget af turister som af lokale beboere og virksomheder.
Ombygningerne vil blive foretaget på de norske værfter Kongsberg og Myklebust. Der er tale om et af de største miljø-opgraderings-projekter nogensinde i europæisk skibsfart
Forbedringerne omfatter bl.a. hybrid-drift med store batterier ombord på skibene. Motorerne vil være langt mere effektive end de nuværende, og de skal køre på bio-brændstof.
Hurtigruten har allerede vist vejen i sin anden afdeling med ekspeditions-skibe. Her sejler verdens første hybrid-drevne krydstogt-skibe ”MS Roald Amundsen” og ”MS Fridjof Nansen.”
Det norske rederis store grønne satsning har været undervejs i flere år, men er blevet forsinket af Corona-krisen og en nødvendig ombygning af koncernen.
Totalt set vil Hurtigruten Group investere omkring syv milliarder norske kroner – det er ca. 5,2 mia. danske – i grøn teknologi over en periode på otte år….
(Indledningsfoto til artiklen: Hurtigruten)
Skriv et svar