I november og december vender det norske krydstogt-rederi Hurtigruten Expeditions tilbage med to skibe, der besøger Antarktis og dermed sydpolen.
Det sker med de to hybride MS Roald Amundsen og MS Fram, der sejler delvist på batteri. De er dermed de to reneste og mest klimarigtige krydstogt-fartøjer, som færdes i farvandet ved Antarktis og områdets sarte natur.
Egentlig var det planen, at Hurtigruten ville sende tre skibe til Antarktis, men på grund af Corona rejse-restriktioner i Sydamerika og Punta Arenas i Chile, hvor krydstogterne udgår fra, har det ikke kunnet lade sig gøre.
I stedet sender Hurtigruten sit helt nye batteri-hybride skib MS Fridtjof Nansen til Hamborg i Tyskland. Her skal skibet øge kapaciteten på krydstogterne langs Norges kyst, der allerede er helt udsolgt til næste forår.
Det norske rederi er dermed tæt på at være tilbage i 100 procent aktivitet efter Corona nedlukningen. Hurtigrutens berømte syv postskibe i Norge bliver klar til sæsonen for nordlys.
Alle passagerer og besætnings-medlemmer på Antarktis krydstogterne vil blive vaccineret mod Corona efter retningslinier udstukket af EU’s medicin myndigheder.
Roald Amundsens første togt vil være et krydstogt til efterårets solformørkelse. Skibet vil afgå fra Chile til South Orkney Island – en øgruppe, der ligger ca. 700 kilometer nordøst for det hvide kontinent Antarktis.
Den næste solformørkelse i området vil først ske igen om 400 år, så det aktuelle krydstogt vil være en oplevelse, man kun får én gang i livet.
Hurtigruten har gennemført krydstogter fra Chile i næsten 20 år og kender dermed de ekstreme vejrforhold som sin egen bukselomme. Ekspeditionernes gæster flyves til Santiago de Chile og herfra videre med lokale flyselskaber til Punta Arenas, hvor skibene ligger.
Tilbage i Europa genoptog Hurtigruten forleden sine krydstogter fra Hamborg til Norge. Sejladserne med det til hybrid drift ombyggede MS Otto Sverdrup er rederiets første, der foregår året rundt med udgangspunkt i Tyskland.
Krydstogterne herfra er så populære, at alle er udsolgt til foråret. Otto Sverdrup får derfor assistance fra det helt nye MS Fridtjof Nansen, der for nylig blev navngivet i is på Svalbard – den nordligste skibsdåb nogensinde….
(Indledningsfoto til artiklen: Hurtigruten)
Skriv et svar