Det norske Hurtigruten rederi har længe kunnet prale med at have nogle af verdens mest klimarigtige krydstogtskibe.
Nu kommer så turen til de skibe, der har gjort Hurtigruten berømt langt ud over Norges grænser – nemlig postskibe og færger, som sejler langs vores nabolands kyster.
Projektet er ikke kun den største miljø-opgradering i Hurtigrutens historie, men samtidig også en af de største i Europa.
Hurtigruten har som mål at sænke skibenes CO₂ belastning med 25 procent og skære 80 procent af NOx udstødningen frem til 2023 Derfor bliver alle syv postskibe moderniseret så hurtigt som muligt.
Skibene ”Richard With”, ”Nordlys” og ”Kong Harald” bygges om til hybrid drift. Nye motorer og store batteri-pakker installeres.”Richard With” bliver først færdig og tager efter planen ud på sin første grønne tur den 9. august.
De tre andre postskibe ”Nordnorge”, ”Nordkapp” og ”Polarlys” bygges om til flydende naturgas. På den måde skal kvælstof-udledningen (NOx) falde med op til 80 procent.
”Vores mål er at udlede nul udstødning. Det er de tekniske forudsætninger dog ikke helt klar for endnu, Derfor går vi trinvis frem i de kommende år,” siger Hedda Felin. Hun er direktør for Hurtigrutens postskib division….
(Indledningsfoto til artiklen: Robert Cranna / Hurtigruten)
Skriv et svar