I Grækenland er det helt almindeligt at se folk på motorcykel, scooter eller knallert, som bærer styrthjelm. Bare ikke på hovedet, men på albuen.
Samtidig er trafikregler kun noget, der står i teoribogen. I praksis zigzagger bikerne mellem bilerne, ser stort på fartgrænser og kører på fortove og strande.
Problemet er ikke mindre med turisterne, der ofte lejer små motorcykler uden kørekort. Også de kører uden hjelm på hovedet for at få vind i håret.
Kun sjældent ser man, at folk på motoriserede tohjulere bliver stoppet af politiet og idømt bøder for at køre uden ”snublekyse”. Officielt koster det ellers 350 euro I bøde.
Det skal der nu ændres på, mener de græske trafik- og sundheds-ministerier.
De har allieret sig med branche-foreningen af græske benzin-stationer, så førere af motorcykler og scootere får forbud mod at tanke brændstof, hvis de kommer uden hjelm på hovedet.
Formålet er at reducere antallet af trafik-uheld og -ulykker, der er steget i de senere år.
Udløseren har været trafikdrabet på en 17-årig motorcyklist, som stødte sammen med en bil på Kreta.
De græske medier fulgte historien tæt, mens teenageren lå bevidstløs på hospitalet i Chania med alvorlige hovedskader. Han døde et par uger senere.
Dermed var han blot den seneste i en trist statistik der placerer Grækenland som det EU-land, der har den højeste dødelighed blandt motorcyklister efter trafikuheld. 38 procent mod et gennemsnit i EU på 18 procent-
Nyhedsmediet ”The National Herald” fortæller, at den store offentlige opmærksomhed vækkede de græske politikere.
De har nu søsat en en landsdækkende kampagne under overskriften ”No Helmet, No Gasoline.”
Den græske regering lover samtidig, at de gældende regler for bæring af hjelm vil blive håndhævet meget strammere i fremtiden.
Det gælder både grækere selv og udenlandske turister på motorcykel og scooter….
(Indledningsfoto til artiklen: Lisa van Vliet / Unsplash)
Skriv et svar