Når ens mobiltelefon eller laptop ikke fungerer, som den skal, vil det ofte være en god idé at give den en genstart. Sluk den helt og tænd igen. Det løser gerne forstoppelser og andre mystiske ting, der kan opstå i en computer.
Forestil jer nu, at det samme skal ske med et stort jetfly, der transporterer mellem 325 og 365 passagerer ad gangen. Som ikke koster mellem 5.000 og 10.000 kroner som en moderne smartphone eller notebook, men 2,1 milliard kroner pr. styk.
Det lyder vildt, men (desværre sandt). Det viser sig nemlig, at Airbus populære A350 langdistance fly skal slukkes helt og genstartes for hver 149 timer, det har været tændt. Årsagen er en fejl i flyets software.
Fejlen er ikke engang ny. Den blev opdaget første gang for to år siden af de fælles-europæiske luftfarts-myndigheder – EASA. De udsendte straks en advarsel om, at visse modeller af Airbus A350 skulle rebootes efter de eksakt 149 timer.
I denne uge har EASA nu sendt advarslen ud igen som del af sit regelmæssige ”mandatory airworthiness directive”.
Den understreger vigtigheden af, at flyselskaber med Airbus A350 i flåden skal huske at genstarte maskinen med de nævnte tids-intervaller. I modsat fald risikerer man et ”delvist eller totalt tab af nogle flyve-relaterede systemer og funktioner.”
Kun Airbus nye A350-941s modeller er undtaget fra 149 timers reglen. De bliver nemlig udstyret med en ny og rettet software, mens de samles på fabrikken. Alle andre A350-941’ere skal have den ”kolde tyrker” senest hver 149. time.
Passagerfly slukkes sjældent 100 pct. Heller ikke, når de står parkeret i lufthavnene. De har motorerne kørt i tomgang for at gennemføre forskellige rutine checks, inden de letter med næste omgang passagerer.
Heldigvis kan flyselskaberne slippe for begrænsningerne med de 149 timer, hvis de downloader og installerer alle Airbus’ software opdateringer. Når Airbus udsender sådan en advarsel, kunne det tyde på, at ikke alle flyselskaber har gjort det.
Airbus har indtil videre solgt 288 eksemplarer af Airbus A350, der er europæernes direkte konkurrent til Boeing 777 og 787 Dreamliner.
De største brugere af Airbus A350 er Qatar Airways, Singapore Airlines, Lufthansa og Cathay Pacific i Hong Kong. Desuden har 51 flyselskaber bestilt 891 eksemplarer af de forskellige A350 modeller.
SAS er en af de nye A350 kunder. Det skandinaviske flyselskab har købt otte eksemplarer. Det første går i rute fra januar 2020 og er forhåbentlig så nyt, at det leveres med den nyeste software ombord.
SAS placerer sin første Airbus A350 med base i Københavns Lufthavn. Herfra skal SAS’ nye langdistance-fly servicere syv ruter – Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hong Kong og San Francisco….
Skriv et svar