Efterhånden som vi kan rejse udenlands igen, er danskernes kræsenhed og krav til flyrejsen også vendt tilbage. Især, når flyveturen varer adskillige timer
Det viser en ny undersøgelse om danskernes flyvevaner, som Singapore Airlines har bedt analyse-firmaet YouGov foretage blandt 1.015 voksne i perioden 27. september til 3. oktober.
Den afslører, at danskerne bestemt ikke har lyst til at skifte fly undervejs. Direkte ruter til destinationen står derimod i høj kurs.
To af tre danskere – 67 procent – svarer, at direkte flyvninger har afgørende betydning for deres valg af flyselskab, når de rejser langt.
Næsten lige så vigtig – hos 64 procent – er komfort ombord. Det vil sige et godt sæde, god benplads og fin nakkestøtte.
Hurtigt Wi-Fi kommer lidt længere nede på ønskelisten med 28 procent. Til gengæld er det et større krav hos kvinder (31 procent) end hos mænd (26 procent).
Bæredygtighed og en grøn flyvning har heller ikke den store betydning, viser analysen. Kun 26 procent af danskerne kigger på miljø, klima-kompensering osv.
De mest krævende i klima er de unge rejsende mellem 18 og 34 år. Hos 28 procent i denne aldersgruppe er bæredygtighed meget vigtigt, når de skal flyve langt. Hos de 35- til 49-årige er det hos under en femtedel – 19 procent.
Undersøgelsen har en god timing, fordi de lange distancer for alvor er kommet i gang igen fra Københavns Lufthavn i de seneste par måneder.
Niveauet er ikke helt på højde med før Corona, men alene i september rejste 215.765 passagerer fra København og på en interkontinental langdistance-rute fra København. Langt de fleste til USA og Asien, fordi mange Corona restriktioner er blevet droppet i disse dele af verden.
Singapore Airlines kåres ofte som verdens bedste flyselskab på grund af sin høje service ombord. Den kan danskerne også godt lide, for Singapore Airlines har sine fly næsten udsolgt fra København. Belægningsgraden er således 94,8 procent.
På den direkte rute mellem København og Singapore benytter flyselskabet nye Airbus A350-900 maskiner, der er 25 procent mere brændstof-effektive end de fleste andre langdistance maskiner.
Her er danskernes største krav og forventninger til rejsen, når flyveturen alene varer mere end seks timer:
- Direkte forbindelse uden mellemlanding – 67 procent
- Høj komfort med god plads og fine sæder – 64 procent
- Afrejse- og ankomst-tidspunkt – 62 procent
- Mængden af gratis bagage – 60 procent
- God service fra kabine-personalet – 55 procent
- Mad og drikke med i prisen – 45 procent
- Wi-Fi adgang – 28 procent
- Bæredygtighed og klima – 26 procent
- Underholdnings-udvalg ombord – 26 procent
- Loyalitets-program – 18 procent
Undersøgelsen viser også, halvdelen af de danske kvinder – 49 procent – rejser langt for at komme på badeferie. De fleste mænd – 30 procent – vil til gengæld besøge storbyer.
Udvalget af film, musik, spil og anden underholdning er vigtigst for de unge mellem 18 og 34 år, mens de ældre – dem fra 50 til 64 år vægter service og smilende personale meget højt. Det fremhæver 67 procent i den aldersgruppe.
Den direkte flyvning har højeste prioritet hos danskere mellem 35 og 49 år med 71 procent. De 50 til 64-årige følger lige efter med 71 procent. Formentlig vil der være mange forretningsfolk i dette publikum.
At bagage på mellem 20 og 25 kilo er med i billetprisen, siger især kvinder – 63 kvinder. Til gengæld er afrejse- og ankomst-tidspunkter vigtigst for 35- til 49-årige med 73 procent….
(Indledningsfoto til artiklen: Singapore Airlines)
Skriv et svar