Gas og olie. De to råstoffer tager næsten alle overskrifter, når tv og aviser beskriver sanktionerne og boykotten mod Rusland.
Hvede er også begyndt at trænge frem i omtalerne, fordi Rusland og Ukraine er verdens to største eksportører af det populære korn til brød, kager, fødevarer og foder.
Vi har tillige set, at mange lange har spærret deres luftrum for russiske fly – inklusive det danske. Flyselskaberne er stoppet med at flyve til Rusland, og flygiganterne Boeing og Airbus ikke længere vil levere reservedele til russiske flyselskaber.
Men hvad med den modsatte vej?
Flyfabrikanterne er nemlig stor-aftageren af letmetallet titan eller titanium, som russerne til gengæld er blandt verdens største sælgere af.
I moderne passagerfly som f.eks. Boeing 787 Dreamliner udgør titan 15 procent af maskinens skrog og vinger. I Airbus’ modeller er andelen lidt midt, men stor nok til at være kritisk for fabrikationen.
Titan er et meget let metal, som er modstandsdygtigt og fint at bygge sammen med kunststof og komposit-materialer, som mange fly laves af i dag.
Boeing henter mellem 35 og 40 procent af sin titan fra Rusland. Hos Airbus er det omkring 50 procent. Med andre ord er de dybt afhængige af deres russiske leverandører.
Nu har Boeing så efter politisk pres besluttet at stoppe alt opkøb af titan fra Rusland foreløbigt. Airbus klapper hesten og bruger stadig sine russiske titan leverandører.
Boeing fortæller til nyheds-bureauet Reuters, at ”man råder over betragtelige lagre af metallet. Desuden findes der tilstrækkeligt andre og ikke-russiske kanaler at købe titan fra, så flyproduktionen kan holdes i gang som planlagt.”
Airbus henviser også til, at man har lagre nok af titan til kort og mellemlang sigt: ”Geopolitiske risici er indregnet i vores indkøbs-politik,” forklarer en Airbus talsmand til det amerikanske luftfarts-medie ”Flight Global.”
Det er nok også nødvendigt, for verdensmarkedet for titan er fuldstændig støvsuget, efter at mange har hamstret som følge af Ruslands invasion af Ukraine….
(Indledningsfoto til artiklen: Josh Drake / Boeing)
Skriv et svar