Rejseglade danskere har måttet gå så grueligt meget igennem i år. Ligegyldigt, om de rejse på forretning eller ferie.
For langt de flestes vedkommende har de måttet blive hjemme. Corona pandemi, grænse-lukninger og rejse-restriktioner har gjort det besværligt og risikofyldt at tage af sted.
Men selv Corona har en ende. Forhåbentligt.
Hvad ønsker danskerne så af rejsebranchen efterfølgende? Skal rejser være anderledes i 2021? Hvad kan flyselskaber og rejsebureauer gøre bedre, så kunderne vender tilbage ige?
Vigtige spørgsmål, som den store online platform Booking.com har fundet svarene på.
Booking-giganten foretager løbende rundspørger blandt sine mange kunder. De samles så én gang om året i en rapport med rejse-forudsigelser.
Ud fra den har Booking.com samlet en række gode råd til rejsebranchen.
Højt oppe på ønskelisten hos forbrugerne står ikke overraskende sundhed og hygiejne. 68 procent siger således, at de vil tage deres forholdsregler, når de rejser i fremtiden.
41 procent tilføjer, at det er mere sandsynligt, at de booker en bestemt bolig, hvis det var klart, hvilke sundheds- og hygiejneforanstaltninger der var blevet truffet. 39 procent vil samtidig have strengere krav end før.
Booking.com har observeret, at brugen af ord som “ren” og “hygiejne” er steget med over 60 procent siden begyndelsen af Corona pandemien i marts.
Øget gennemskuelighed bliver også efterlyst. Dem er afgørende for tre af fem danske rejsende. 59 procent for at være præcis.
Transparensen skal især komme fra reservations-platforme som Booking.com selv. De skal være mere åbne om afbestillingsregler, refusionsprocesser og rejseforsikring.
48 procent af de danske rejsende mener, at flyselskaberne skal tilbyde mere fleksible billetter. Af- og om-bestillinger skal være gratis hele tiden. Ikke kun nu, hvor flyselskaberne er i knibe.
52 procent søger en afslappende rejse næste år. Søgninger på ordet ”afslapning” er steget med 33 procent i løbet af i år.
Endelig afslører den nye undersøgelse, at der er ved at ske et skred i de overnatnings-former, som danskerne vil gå efter i fremtiden.
22 procent svarer f.eks, at de ville være tilbøjelige til at undgå hoteller på deres næste rejser. 16 procent vil tilsvarende droppe feriehuse eller -lejligheder.
(Indledningsfoto til artiklen: Yousef Alfuhigi / Unsplash)
…………
Skriv et svar