Nu, hvor vi kan begynde at rejse og flyve normalt igen – lige bortset fra til Asien og Kina – vender de gode gamle irritations-momenter også tilbage.
Mange havde måske glemt, hvad det var for ting, der normalt stressede før, under og efter rejsen. Når man kun kan sidde derhjemme på kontoret eller i privaten og ”rejse” pr. skærm og video-møder, fokuserede man på andre fordele og ulemper.
Det store internationale forretnings-rejse-bureau BCD Travel har alligevel taget chancen og har interviewet 875 hyppigt rejsende erhvervsfolk om deres erfaringer. Hvad er de største stress faktorer for dem, når de er undervejs med kuffert og laptop?
Den nye analyse afslører, at den største irritation før afrejse som regel kommer fra de komplicerede procedurer ved f.eks. Corona dokumenter. Desuden stresser pludselige ændringer mere end selve processen med at booke fly, hoteller osv:
- At forstå Corona regler og forberede de nødvendige papirer – 54 procent
- Ombooking i forbindelse med ændringer og aflysninger – 44 procent
- Afstemme privatliv og forretnings-rejse – 41 procent
At bestille fly og hotel er det mindst besværlige før afrejse. De to ting fremhæves kun af 18 og 16 procent af deltagerne i rundspørgen fra BCD Travel.
På selve rejsen giver følgende tre ting anledning til mest stress – synes forretningsfolkene:
- Flyforsinkelser og aflysninger – 64 procent
- Flyafgange, der ligger for tæt på hinanden – 53 procent
- At sidde på Economy Class på lange flyruter – 40 procent
Med 13 procent er transport på rejsemålet det mindst stressende på selve rejsen.
På rejsen er ikke kun transporten og møderne vigtige. Det er også hotellets kvalitet. Hoteller med dårlig beliggenhed og dårlig service ligger som den fjerde-højeste stress-faktor. Derfor er det vigtigt, at hotellerne kan tilbyde
- God lyd-isolering
- God ventilation
- Kontrol med rum-temperatur
- Sunde måltider
- God service
- Fitness center og/eller swimming pool
Når forretningsrejsen så er overstået, og man er nået velbeholdent hjem til kontoret igen, er der helt andre irritations-momenter, som venter:
- At komme up-to-date med kontorarbejdet – 51 procent
- Lave udgifts-skemaer til bogholderiet – 45 procent
- At få lavet udsatte ting i hjemmet og i familien – 39 procent
Til gengæld er jet-lag eller rapportere om en forretnings-rejses resultater langt mindre udfordrende. Det siger kun 22 og 21 procent.
BCD Travel har også spurgt de forretnings-rejsende om, hvorvidt deres arbejdsgiver kan gøre de ansattes ture på firmaets vegne mere behagelige og mindre stressende – og i givet fald hvordan:
89 procent svarer, at deres virksomheder prioriterer højt, at deres medarbejdere får en komfortabel rejse og ophold, når de repræsenterer firmaet ude i verden. Tingene kan dog gøres endnu bedre ved at
- Sige, det er ok med Business Class på de lange flyruter
- Tillade kombinerede forretnings- og ferierejser – de såkaldte “bleisure trips”
- Tilbyde direkte fly fremfor billigere rejser med omstigninger undervejs
- Tillade (merpris for) valg af flysæde undervejs
- Tillade valg af nærmeste hotel til mødested
- Tilbyde betalte fitness-timer på rejsen
- Give ekstra fritid som f.eks. forlænget weekend, når de ansatte er vendt hjem fra en forretningsrejse
(Indledningsfoto til artiklen: Bram Naus / Unsplash)
Skriv et svar