Rigtigt mange mennesker lader sig inspirere og lede af anmeldelser og bedømmelser på nettet, når de skal vælge feriemål, flyselskab, hotel, restaurant, delebolig, bil-udlejning og turist attraktioner, man vil besøge på sin rejse.
Jeg kender f.eks. en del folk, der som det sidste, før de beslutter sig for deres næste destination, lige tjekker en af de store rejseportaler med anmeldelser, før de beslutter sig.
Der findes mange af den type portaler, men en af de største i verden er nu pludselig kommet i klemme.
Det er TripAdvisor, der ellers har været med helt fremme, når andre, mere ”useriøse” rejsesider skulle afsløres i at snyde med anmeldelserne.
For mindre end to uger siden kunne Trends & Travel således fortælle, at den første masse-producent af falske – og betalte – anmeldelser var blevet idømt fængsel i ni måneder for bedrageri ved en domstol i Italien.
Ved samme lejlighed stod TripAdvisor frem i en pressemeddelelse, hvor portalen pralede med at have støttet politi-arbejdet, da de italienske myndigheder undersøgte de mange positive hotel- og restaurant bedømmelser fra bureauet Promosalento.
Men måske TripAdvisor skulle have fejet for en dør, inden man aktivt gik ud og beskyldte andre ofr at snyde med deres bedømmelser og vurderinger.
I dag afslører den store britiske avis ”Sunday Times” nemlig, at hver tredje anmeldelse på TripAdvisor er falsk – og skrevet mod betaling fra de etablissementer, der bliver omtalt.
TripAdvisor reklamerer med at have over 660 millioner bedømmelser fra 456 millioner besøgende om måneden. Det gør TripAdvisor til en af verdens største og mest indflydelsesrige.
Journalisterne fra søndags-udgaven af ”The Times” har gennem flere uger arbejdet ”under cover” for at afsløre, hvordan hoteller forsøger at købe sig til gode anmeldelser og samtidig betaler for, at konkurrentenre får dårlige bedømmelser og færre stjerner.
Hotel- og restaurations-branchen ved nemlig godt: Står man i Top-10 hos TripAdvisor, kan man godt sætte ”alt udsolgt” skiltet op flere måneder frem i tiden.
Som del af i deres research åbnede Times-journalisterne flere nye TripAdvisor konti, som de brugte til at stille falske anmeldelser ud på nettet.
Det skete helt uden problemer i lang tid. Først da avisen begyndte at vurdere flere hoteller og restauranter med samme tekst, klappede fælden i. TripAdvisors filtre lukkede dem ude.
”Sunday Times” fokuserede i sin analyse på de i i England så populære ”Bed & Breakfast” mini hoteller. Over 10.000 anmeldelser blev tjekket, og hver tredje viste sig at være falsk.
Ud fra sine egne erfaringer vurderer ”Sunday Times”, at hver tredje anmeldelse på TripAdvisor kan være falsk. I nogle af landets mest populære turist områder, var det sågar to af tre bedømmelser.
Det store tal bliver bekræftet af flere britiske forbruger-organisationer. De mener, at industrien for falske anmeldelser omsætter alene 14 milliarder pund i England. Det svarer til 120 milllioner kroner om året.
Herhjemme er det bestemt ikke et ukendt fænomen, at man kan betale sig fra en positiv anmeldelse. Mangen studerende med ordene sin magt kan tjene en god ekstra skilling ved at skrive pænt om et hotel, en restaurant, en café, en pizzabar eller et rejsemål, som vedkommende aldrig har besøgt.
I lande som England, Italien og USA er de falske anmeldelser dog langt mere udbredte end i Danmark.
Ifølge ”Sunday Times” kan man købe sig til en begejstret fem-stjernet anmeldelse på TripAdvisor for bare 50 USD via hjemmesiden reviewsthatstick.com, der har base i Asien.
På andre lignende websider kan man få sine positive bedømmelser langt billigere. Man kan f.eks. købe 10 anmeldelser for kun 600 kroner.
Naturligt nok er TripAdvisor rasende over artiklen i ”Sunday Times”, der betragtes som en af Storbritanniens mest seriøse mediet. I en kommentar siger en talsmand for Tripadvisor til avisen:
”De teknikker, I har anvendt til jeres artikel, er dybt fejlbehæftede. I har ingen adgang til de tekniske data, som I skal bruge til at vurdere, om en anmeldelse er korrekt eller falsk.”
Og TripAdvisors talsmanden fortsætter:
”Hos TripAdvisor bruger vi disse data i over ti år for at overvåge vores mange anmeldelser. Vi er ekspertne, når det gælder at afsløre falske kritikker.”
Uanset, om det er ”Sunday Times” eller Tripadvisor, der har ret, kommer den afslørende artikel på et meget uheldigt tidspunkt for den store rejseportal.
Dels er TripAdvisor i fuld gang med at udvikle sin webside til rejsebranchens svar på Facebook. Med en nyheds-strøm, grupper og funktion, der minder meget om verdens største sociale medie.
Dels har TripAdvisor netop været ude og stå frem med udtalelser i stil med, at ”man altid har betragtet falske anmeldelser som bedrageri, der skal kunne straffes som andre forbrydelser”….
Skriv et svar