Hvis det kommer til at vare længe, inden vi kommer til at se Boeings skandale-ramte 737 MAX fly på himlen igen, skyldes det ikke kun, at Boeing skal foretage ganske gennemgribende ændringer, før flyet får start-tilladelse igen.
Som noget helt usædvanligt vil USA’s lufthavns-myndigheder FAA nemlig tjekke hvert eneste 737 MAX fly, inden det kan få et dueligheds-tegn – på engelsk ”airworthiness certificate.”
Normalt bliver den slags certifikater udstedt, når myndighederne har afprøvet nogle få eksemplarer af en ny flytype. At hver eneste maskine skal kulegrave, er helt uhørt.
Forklaringen er nok, at FAA selv er blevet beskyldt for at sjuske med de første godkendelser af 737 MAX. Faktisk lod FAA Boeing certificere sine egne fly.
Den slags anklager har gjort ondt hos ledelsen i Federal Aviation Administration. Når man skal være officielt kontrol-organ for den civile luftfart i USA – og forbillede for resten af verden – går det ikke at få sået tvivl om kvaliteten af sit arbejde.
Ifølge nyheds-bureauet Reuters skal FAA have orienteret om sin beslutning pr. brev. Slut med, at Boeing kan godkende sine egne fly.
Hver eneste maskine fra fabrikken skal fremover tjekkes af FAA-repræsentanter, inden de leveres til flyselskaberne.
Boeing er næppe begejstret for denne ændring. Den kan nemlig betyde, at re-lanceringen af Boeing 737 MAX bliver forsinket yderligere.
I december vil det være ni måneder, hvor MAX’erne har haft et globalt start-forbud efter to fatale flystyrt med tilsammen 346 dræbte
Siden marts har Boeing så rettet og rettet på dén flytype, som skulle have været bestselleren hos den amerikanske flyfabrik. Og rettelser og krav om forbedringer er der kommet mange af.
Alligevel havde Boeing håbet på, at ophævelsen af start-forbuddet vil komme i december, således at de første 737 MAX’er kunne være på vingerne igen kort efter nytår.
.Dette håb må være bristet med FAA’s nye beslutning, som forbrugerne – altså os passagerer – kun kan nikke anerkendende til. Mange af os har jo fløjet med MAX maskiner uden at ane, at flyet havde farlige fejl i konstruktionen.
Belært af bitter erfaring har Boeing ikke protesteret mod en beslutning, der kan koste yderligere forsinkelser og mange penge.
Boeing nøjes med at udtale, at ”man følger retnings-linier udstukket af FAA og andre luftfarts-myndigheder ude i verden. De afgør, hvornår alle forbedringer er foretaget og, hvornår MAX er sikker nok til at gå i drift igen.”
Mens 737 MAX har haft startforbud, har Boeing fortsat med at bygge flyet. Sikkert i et håb om, at forbudet kun vil være af kort varighed.
Boeing har bygget over 50 eksemplarer om måneden. Med ni måneders karantæne bliver det til rigtig mange fly, som Boeing har stående på jorden. Faktisk så mange, at Boeing har måttet leje plads i lufthavne til at kunne parkere 737 MAX fly. Desuden har Boeing inddraget sine ansattes p-pladser til biler.
Dertil kommer omkring 150 maskiner, der allerede har været i drift, og som står ude hos flyselskaberne. Alene hos Norwegian er det 18.
Dertil kommer omkring 150 maskiner, der allerede har været i drift, og som står ude hos flyselskaberne. Alene hos Norwegian er det 18.
De skal alle opgraderes og ombygges, så de lever op til de nyeste krav fra FAA og den tilsvarende EASA myndighed i EU.
EASA har været meget skeptisk over for, hvad der skete hos Boeing i USA. Man kan derfor sagtens forestille sig. At EASA vil kræve, at dens tekniske eksperter vil gennemgå hver eneste 737 MAX, der skal flyve i Europa. Præcist som FAA nu gør i USA.
Hvad flyselskaberne mener?
Nogle få af dem har fyret og er gået over til Airbus i stedet. Andre har stillet erstatningskrav over for Boeing for at få dækket de milliontab, de har haft ved fly, de ikke må bruge.
Flyselskaberne er samtidig blevet mere realistiske. Flere af de store har således meldt ud, at de ikke tror på, at Boeing 737 MAX kommer i drift igen før tidligst til marts næste år….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar