(Opdateret) Er det snart slut med billige flybilletter til og fra Københavns lufthavn.. Flyrejser, der koster langt mindre end i vores nabolande Sverige, Norge og Tyskland.
Det kan meget vel være resultatet af, at lufthavnen i dag har meldt ud, at den vil hæve sine afgifter med 28 procent . Til fremover 217 kroner pr. passager.
Følger den danske regering så efter med planer om at hæve passager-skatten, kan det hurtigt blive en del dyrere at flyve via Københavns Lufthavn.
Sagen er jo, at flyselskaber og lufthavn nærmest ligger i en uendelig strid om, hvor meget det skal koste at bruge lufthavnes start- og landingsbaner, terminaler og øvrige services,
De takster og afgifter kan nemlig nemt udgøre en stor andel af billetprisen hos især lavpris-selskaberne.
Derfor kunne man også for nylig opleve Ryanairs topchef Michael O’Leary kritisere Københavns Lufthavn for at sove i timen og ikke følge andre lufthavnes trend mod lavere afgifter.
Ryanair, der er Københavns tredje-største flyselskab, er da heller ikke med i den nye aftale, som lufthavnen har offentliggjort.
Den omfatter kun de to største flyselskaber – nemlig SAS og Norwegian,
De er til gengæld blevet enige om, at det fra den 1. januar 2024 skal koste 217 kroner pr. passagerer at benytte Københavns Lufthavn.
Det er 47 kroner mere end i den nuværende aftale, hvor prisen er 170 kroner. Overordnet set er lufthavnens takster dog faldet med ni procent siden 2017.
Københavns Lufthavn oplyser, at højere takster er en simpel nødvendighed. Lufthavnen mærker også inflation og prisforhøjelser, men skal samtidig investere i fremtiden og bibeholde sit nuværende service-niveau.
Omvendt vil Københavns Lufthavn også gerne fastholde sin nuværende position som Nordeuropas vigtigste trafik-knudepunkt.
Derfor kan der ligge mange hårde forhandlinger foran lufthavnens ledelse, når den skal diskutere priser med de øvrige flyselskaber.
Mange af dem er netop lavpris-selskaber som f.eks. Ryanair, easyJet, Wizz Air, Eurowings eller Vueling. De vil nok så sig i tøjret, hvis de skal betale 28 procent mere pr. passager.
Derudover skal Københavns Lufthavn have den nye aftale godkendt af Trafikstyrelsen under det danske trafiikministerium.
Selve takst-forhøjelserne til lufthavnen vil næppe betyde det store for billetpriserne, bortset fra måske de laveste af slagsen.
Problemet er imidlertid, at Christiansborg også har planer om at hæve stats-afgiften eller billetskatten. Kommer den også, vil de tilsammen nok sætte et punktum for billige flybilletter, ind og ud af Københavns Lufthavn.
Hver eneste måned har man her på Trends & Travel kunne følge udviklingen i billetpriserne. De har længe været meget lavere end i nabolande som Tyskland, Sverige og Norge. Det vil være slut med drastiske stigninger i afgifter til Københavns Lufthavn og skat til staten.
Den nye takst-aftale med SAS og Norwegian er en af de sidste store gerninger, som lufthavnens administrerende direktør Thomas Woldbye når at gøre, inden han flytter over til sit nye job som topchef i Europas største lufthavn – Heathrow i London:
”Københavns Lufthavn vil fortsat være konkurrence-dygtig i markedet på pris og ikke mindst på kvalitet og effektivitet,” understreger han.
”Med den nye aftale vil både lufthavn og flyselskaber have forudsigelighed i forretningen i de kommende år. Desuden vil den være en fælles platform for nye investeringer, ruteudvikling og den grønne omstilling,” fortsætter Thomas Woldbye.
Forhandlingerne mellem Københavns Lufthavn, SAS og Norwegian har stået på i flere måneder. Den nye aftale skal være gældende i fire år fra nytår….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar