Når sommerferien synger på sidste vers, bliver en stor del af danskerne trist ved udsigten til at vende tilbage til hverdagen.
”Ferie-blues” kalder rejsebranchen den fornemmelse, som hver tredje dansker bliver ramt af.
Hårdest udsat for en efter-ferie-depri er de 18- til 35-årige, hvor næsten halvdelen har svært ved at skifte hængekøje og strandstol ud med skrivebordet på kontoret.
Jo ældre danskerne bliver, desto lettere har de ved at håndtere fornemmelsen. Formentlig fordi de har oplevet tristessen mange gange og godt ved, hvordan de skal håndtere overgangen til daglige madpakker, hentedage og mindst syv en halv time på jobbet.
Det viser en ny undersøgelse fra hotel- og rejse-søgemaskinen momondo.dk, der fire år i træk har spurgt danskerne om, hvordan de håndterer skiftet mellem ferie og hverdag. Dette års analyse bekræfter blot, at ferie-blues er et reelt problem for mange danskere.
Ifølge momondo.dk’s presse-ansvarlige Lasse Skole Hansen kan man dog også finde noget positivt i ferie-blues. Når man er så trist ved tanken om at vende retur til dagligdagen, må man jo have haft en dejlig sommerferie.
Omkring 45 pct. af de 18- til 45-årige danskere, der har været ude at rejse her i sommer, fortæller, at de bliver ramt af en efter-ferie-depression. Den er heldigvis kortvarig og kan kureres med en række gode råd.
For eksempel arbejder knap halvdelen målrettet på at komme tilstanden til livs ved at spise sundere, træne mere eller sove længere. Især unge danskere arbejder aktivt på at få humøret op igen i hverdagen.
Ud over selv-forkælelse og prioritering af en sundere livsstil, begynder hver femte danske at planlægge den næste ferie så hurtigt som muligt. Så har de noget godt og spændende at se frem til, viser undersøgelsen fra momondo.dk.
Den nye analyse er foretaget blandt 26.216 momondo-brugere i 26 lande. Mindst 1.000 har deltaget fra Danmark.
Den internationale hotel- og rejse-søgemaskine momondo.dk er dansk og har hovedsæde i København. I dag er den en del af den store booking.com gruppe. Momondo betjener rejsende i mere end 30 lande og anbefales bl.a. af støre medier som CNN, New York Times og The Saily Telegraph. Momondo har vundet flere priser inklusive en test i Forbrugerrådets magasin Tænk….
Skriv et svar