Efter tre katastrofale år med Corona pandemi boomer krydstogt-industrien igen.
Nye og moderne kæmpeskibe er søsat, mens flere andre er på vej. Samtidig har rederierne brugt ventetiden på at forbedre deres eksisterende flåder, så skibene belaster omverdenen mindre end før.
Ifølge den tyske miljø-organisation Nabu maler krydstogt-rederierne dog fortsat mest med grønt i reklamer. I praksis er der dog sket meget mindre.
Mange helt nye krydstogtskibe sejler med flydende naturgas (LNG), hvilket er et fremskridt med mindre forurening i sammenligning med tung bunkers-olie. LNG er imidlertid fortsat et fossilt brændstof, og som sådan sviner det omverdenen.
Samtidig er det forstemmende, at flertallet af store krydstogtskibe fortsat sejler med den billige, men giftige olie. Der er langt igen, før man kan tale om, at krydstogter er klimarigtige.
Det noterer Nabu i sin netop offentliggjorte rangliste over krydstogt-rederier og deres forurening. Det er 11. gang, at ranglisten udgives, og hver gang skaber den furore i cruise-industrien.
Nabu fortæller, at stigende udledning af drivhus-gasser og stærk luftforurening fortsat er de to største problemer for krydstogterne, men heldigvis sker der (små) fremskridt år for år.
De største fremskridt ser man især hos rederier, der har små krydstogtskibe. Det er f.eks. de to norske Hurtigruten og Havila, der topper årets Nabu-hitliste som de grønneste af alle.
Hos de fleste andre rederier er der store interne forskelle. De råder nemlig over både nye krydstogtskibe med LNG-motorer, landstrøm i havnene og masser af miljørigtig high-tech ombord, men lige ved siden af er ældre, stærkt forurenende skibe fra samme rederi ankret op.
Det bedste, man kan sige om udviklingen i år, er – konstaterer Nabu – at intet rederi længere kan tillade sig at ignorere trenden mod grønnere rejser.
Alle er tvunget til at gøre noget i praksis. Fine og polerede green-washing ord er ikke længere nok. Mange forbrugere og politikere kan godt gennemskue dem.
Krydstogt-rederiernes branche-organisation CLIA mener også, at skibene har taget en grønnere kurs. Målet er, at krydstogt-branchen skal være helt CO₂-fri i 2050.
”Rederiernes ambitioner overgår regeringernes mål på både nationalt og internationalt mål. Industrien bruger enorme beløb på at blive den en af fremtidens mest bæredygtige ferieformer,” understreger CLIA – Cruise Lines International Association.
De bedste og dårligste på ranglisten
I år har Nabus analytikere sammenlignet 13 forskellige krydstogt-rederier, hvoraf mange også har skibe i danske farvande.
Rederierne har selv besvaret Nabus spørgsmål om bl.a. klima-strategi, forholdsregler til klima-beskyttelse, landstrøm, kvælstof-katalysatorer og sodpartikel-filtre.
I den forbindelse gør den tyske miljø-organisation opmærksom på, at 50 procent af krydstogtskibene fortsat bruger tung fuel-olie. Til sammenligning er det kun 18 procent hos container-skibene.
Årets ”reneste” krydstogt-rederier er de to norske Havila og Hurtigruten, der begge har hybride skibe med både elbatterier og LNG-motorer. De små norske krydstogtskibe er dog langt fra klima-neutrale:
”Den, der har råd til at rejse til Antarktis og bo i en egen suite, efterlader et stort klima-fodaftryk. Den, der tager på et top-trimmet krydstogtskib med 6.000 passagerer, belaster teoretisk set mindre.
På Nabus rangliste placerer de tre giganter MSC Cruises, Norwegian Cruise Line og Royal Caribbean på en delt fjerdeplads. Carnival Cruise Line med bl.a. datterselskaberne Costa og Cunard ligger sidst.
Til sidst advarer Nabu om, at LNG bestemt ikke er uden risici: Ved forbrænding af flydende naturgas stiger udledning af metan-gas, der er 80 gange mere klimaskadelig end CO₂…
(Indledningsfoto til artiklen: Timvid / Pixabay)
Skriv et svar