Corona pandemien har ændret mangt og meget i denne verden. Ikke mindst i rejsebranchen, der har ligget i dyb krise, fordi ingen fik lov eller havde lyst til at tage til udlandet med en livsfarlig virus lurende derude.
De største forskelle kommer vi nok til at se i flyselskaberne. Meget få af dem vil ligne sig selv, når de for alvor kommer på vingerne, efter at grænserne er åbnet så småt igen.
De fleste flyselskaber har været igennem store fyrings-runder. De regner først med at være på benene igen om måske et år eller længere.
Kun meget få som f.eks. det ungarske lavpris-selskab Wizz Air har benyttet krisen til at udvide massivt. Det har bl.a. været til gavn for København og Billund, der begge får flere nye Wizz ruter til østeuropæiske byer.
Stort set alle andre skærer ned i deres flåder. Pensionerer ældre flymodeller, sælger maskiner fra eller skubber deres leveringer af nye fly fra Airbus og Boeing med flere år.
Derfor er det bestemt ikke sikkert, at en hitliste over verdens største flyselskaber – målt på deres antal fly – vil have de samme navne i toppen efter sommerferien som før Corona krisen.
Online-siden Planespotters.net har talt op hos flyselskaberne i den forløbne uge for at sammensætte en aktuel Top-5.
Den ligner den ”gamle” meget. Fortsat er verdens fire største flyselskaber amerikanske – med et kinesisk på femtepladsen.
Kigger man længere nede i planespotternes tal, kan man dog øjne store forandringer. Der er nemlig forskel på, hvor radikalt til værks flyselskaberne er gået med deres oprydning i hangarerne.
Top-5 listen omfatter udelukkende fly fra hoved-selskaberne selv. Maskiner fra deres regionale og lokale datter-selskaber er ikke medregnet.
American Airlines – 872 fly
American er fortsat verdens største flyselskab.
Det har for tiden 872 fly registreret – bl.a. 238 Boeing 737’ere og 418 Airbusser fra A320 familien (A318, A320, A321).- Gennemsnits-alderen for Americans passagerfly er 10,8 år.
Delta Air Lines – 844 fly
Flyselskabet med hjemsted i verdens største lufthavn – Atlanta – har forholdvis gamle fly. De er i snit 14,5 år gamle, og mange af dem står derfor foran en udskiftning. Delta har flest Airbus A320 – 219 styk – med Boeing 737 halsende lige efter med 217.
Delta er meget anderledes end sine direkte rivaler fra American og United. Delta bruger f.eks. Airbus A220 og 350 samt den lille Boeing 717, som ikke findes i flåden hos konkurrenterne.
United Airlines – 810 fly
Det tredje mega-flyselskab i verden med over 800 maskinerr i sin stald er United Airlines. 810 fly er der, og de er ret så gamle. Nemlig 15,9 år i gennemsnit.
United er storkunde hos Boeing, hvor selskabet bl.a. har købt 350 styk 737. 96 styk 777 og 55 styk 787 Dreamliner fly. Denne Boeing dominans trues på ingen måde af Airbus med 183 A320 maskiner i Uniteds flåde.
Southwest Airlines – 737 fly
Verdens største lavpris-selskab er en ren Boeing-kunde. Det samme er Europas største på lavpris – Ryanair fra Irland.
Med 737 registrerede Boeing 737 fly i øjeblikket er amerikanske Southwest Airlines fra Dallas i Texas bare 300 maskiner større end Ryanair. Gennemsnits-alderen på lavpris-maskinerne er 12,3 år.
Kun 595 af Southwests fly er i drift i øjeblikket på grund af Corona krisen. Mange af de 142 parkerede er nok Boeing 737 MAX’er, som har haft startforbud siden marts sidste år.
China Southern Airlines – 616 fly
Kina har flere flyselskaber, der er kæmpestore efter europæisk målestok. Størst af dem alle er China Southern Airlines, der står listet med 616 passagerfly for tiden.
China Southern Airlines er en trofast aftager af Airbus maskiner. Bl.a. bruger selskabet som det eneste i Kina Airbus kæmpemæssige A380 fly i to etager.
China Southern råder derudover over 281 fly fra Airbus A320 familien og 213 styk Boeing 737. Gennemsnits-alderen på disse maskiner er kun 7,4 år….
(Indledningsfoto til artiklen: Joachim Laatz / Pixabay)
Skriv et svar