Man kan måle jul på mange måder.
De fleste gør det jo nok i omsætning eller udgifter til gaver og fester. Andre i mængden af sne, som vi heller ikke har fået i år, selvom der var et lille tilløb til det i København og omegn lille-juleaften.
I rejsebranchen går jule-målingerne som regel på, hvor mange gæster der tager sydpå for at holde højtiden under lunere himmelstrøg.
Eller rejsebureauer og flyselskaber kigger på, hvor mange mennesker som er rejst på weekend i en udenlandsk storby for at shoppe gaver eller hygge sig i på et af de mange julemarkeder.
Danskerne er helt klart blandt de mere juleglade folkefærd i Europa. Det bliver igen bevist af en undersøgelse, som den store tyske online feriehus-portal Holidu har foretaget.
Her har man undersøgt, hvor ofte søgeord som ”jul”, ”juletræ”, ”julesange”, ”julemarkeder” og ”krybber” blev anvendt på Google i november måned.
Holidu tjekkede jule-glæden i alle europæiske lande med mere end fem millioner indbyggere, og søgningerne foregik naturligvis i de respektive landes nationalsprog.
Analysen afslører, at der er stor forskel på jule-hypen i de forskellige lande:
F.eks. vil det nok overraske mange, at Tyskland lander helt nede på en 15. plads. Det er ellers landet med flest julemarkedet, og det er her, julemanden stammer fra.
Han hed Skt. Nikolaus og var klædt i anonymt grønt og brunt, inden Coca-Cola i 1950’erne fandt på at klæde julemanden i rødt og gøre ham til et internationalt fænomen.
Nuvel. Danskerne klarer sig meget flottere end tyskerne i julerierne. Danmark lander på en flot tredjeplads blandt lande, hvor julen betyder mest.
Her er så Holidus Top-5 over de jule-vildeste lande – målt ud fra det antal gange, søgeordene blev anvendt på Google i november.Tag det som et tip til næste års juleferie….
- Holland – 183.100 gange
- Storbritannien – 69.400 gange
- Danmark – 60.380 gange
- Norge – 55.400 gange
- Irland – 49.590 gange
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar