45 procent af de danskere, der rejser på ferie i påsken, vælger at gøre det med fly. Alene Københavns Lufthavn venter 1,5 millioner passagerer i påske-ugerne.
Forhåbentligt kommer alle frem til deres destination uden problemer, selv om forsinkelser, strejker og aflysninger desværre er ret udbredte for tiden.
Derfor kan det være en god idé at tjekke op på sine rettigheder som flypassagerer i den slags situationer.
Her kommer en række gode råd, som Trends & Travel har hentet hos advokat Benedikte Bolvig Lund fra Flyhjælp. Hun er specialist på netop dette område.
Hun fortæller, at det ofte kan være en tids- og energi-krævende kamp at gøre krav på sin lovmæssige kompensation ved forsinkelser, aflysninger og over-booking af flyafgange:
”Flyselskaberne er for det meste klar over, om de skal refundere penge eller ej i det øjeblik, de aflyser en afgang,” siger Benedikte Bolvig Lund.
Går sagen i hårknude, kan det være en god idé at henvende sig til et af de juridiske konsulent-firma, der har specialiseret sig i hjælp til flypassagerer. Flyhjælp er et af dem.
Virksomheden blev stiftet i 2014 og blev syv år senere opkøbt af internationale Flightright. Gennem årene har Flyhjælp assisteret over 400.000 flypassagerer og hentet mere end 400 millioner i kompensation til dem.
”Mange flyrejsende ved, at de har rettigheder. Kun få af dem er dog klar over, at de selv kan købe en ny flybillet i tilfælde af en aflysning og efterfølgende få flyselskabet til at refundere omkostningerne, hvis det ikke selv tilbyder et alternativ,” forklarer Benedikte Bolvig Lund.
Her er så de fem vigtigste ting at være opmærksom på, hvis man oplever problemer i forbindelse med sin flyrejse:
Kompensation ved forsinkelser over tre timer
Hvis du ankommer til dit rejsemål med mere end tre timers forsinkelse, kan du kræve kompensation på op til 4.500 danske kroner fra flyselskabet. Du har også ret til kompensation for missede tilslutningsfly. Begge flyvninger skal dog have været en del af samme booking.
Ret til forplejning ved lange ventetide
Hvis du må vente længe i lufthavnen, har du ret til forplejning i form af drikkevarer, måltider, telefonopkald og endda hotelophold.
Hvis flyet er forsinket med mere end fem timer eller helt aflyst, kan du vælge, om du vil have refunderet hele billetprisen eller have gratis alternativ transport fra flyselskabet.
Aflysninger inden 14 dage før afgang
Hvis flyrejsen aflyses, har du altid ret til enten billet-refusion eller alternativ transport, som flyselskabet skal tilbyde dig. Hvis flyselskabet informerer om aflysningen mindre end 14 dage før afgang, kan du være berettiget til en kompensation.
Erstatning ved strejker hos flypersonale
Ifølge EU-domstolen er en pludselig strejke hos flypersonale – piloter, kabine-folk eller jordpersonale – der er organiseret af fagforeninger, ikke at betragte som en ekstraordinær omstændighed.
Flyselskabet skal derfor kompensere, hvis du bliver ramt af aflysninger og forsinkelser som følge af arbejdsnedlæggelsen.
Hvis en strejke fører til, at et fly aflyses med kort varsel eller bliver meget forsinket, er flyselskaberne forpligtet til at organisere alternativ transport så hurtigt som muligt.
Hvis flyselskaberne ikke har truffet alle rimelige foranstaltninger for at minimere konsekvenserne af strejken, kan du være berettiget til kompensation.
Ret i tre år til kompensation
Flyrejsende i EU har tre år til at kræve kompensation for deres flyproblemer. På bl.a. Flyhjælps hjemmeside kan passagerer beregne, hvor meget kompensation de er berettiget til….
(Indledningsfoto til artiklen: Oleksandr P / Pexels)
Skriv et svar