I forbindelse med gårsdagens store nyhed om, at Air France og KLM køber sig ind i kriseramte SAS, var der bl.a. tale om, hvorvidt København kunne opretholde sin status som Nordens største hub.
Det vil sige en lufthavn, der brugues som et knudepunkt, hvor passagerer skifter fly for at kunne komme videre på deres rejse.
SAS’ topchef Anko van der Werff understregede flere gange, at København som den sydligst placerede af de skandinaviske hovedstæder, også fortsat vil være centrum for flest ruter hos SAS.
Til gengæld er det interessant, at den nye konstellation af Air France, KLM og SAS fremover vil have tre store hubs – nemlig Paris, Amsterdam og København.
Det betyder i hvert fald i teorien, at SAS’ kunder får endnu flere valg af destinationer og hurtige flyskift, end de har haft under det hidtidige Star Alliance samarbejde.
I dag hører København langt fra verdens største hubs, mens både Charles de Gaulle i Paris og Schiphol i Amsterdam ligger i den globale Top-10.
Det viser en ny analyse fra det internationale konsulent-firma OAG, der har speciale i luftfart.
OAG har undersøgt, hvilke lufthavne i verden som har flest flyforbindelser – og hvilket flyselskab der er det dominerende i hver lufthavn:
- Heathrow i London med British Airways
- JFK i New York med Delta Air Lines
- Schiphol i Amsterdam med KLM
- Kuala Lumpur i Malaysia med AirAsia
- Haneda i Tokyo med All Nippon Airways (ANA)
- Frankfurt i Tyskland med Lufthansa
- Istanbul i Tyrkiet med Turkish Airlines
- Incheon i Seoul med Korean Airlines
- Charles de Gaulle i Paris med Air France
- Chicago O’Hare i USA med United Airlines
København og for den sags skyld nogen anden nordisk lufthavn er stor nok til at lande på OAG’s Top-50 liste over verdens ”mega-hubs”….
(Indledningsfoto til artiklen: Erik Odiin / Unsplash)
Skriv et svar