Er det varm luft, eller er der virkelig noget om, at vi ånder rigtig dårlig luft, når vi er ude at flyve i et passagerfly.
Påstandene om decideret sundheds-farlig luft, der kan indeholde rester af udstødning fra jetmotorerne, har været fremme flere gange.
Bevist er påstandene aldrig. På den anden side har flyselskaber og flyfabrikanter heller ikke kunnet påvise, at luften i kabinen på et fly er ligefrem sund at indånde.
Nu kommer alle påstande og teorier helt op at vende.
Piloter og kabine-personale hos fem store britiske flyselskaber har nemlig sagsøgt deres arbejdsgivere for at udlede ”giftig luft” i deres passagerfly. Den skal være så dårlig, at personalet får sundheds-problemer på længere sigt.
De fem flyselskaber, der nu skal forsvare sig ved en domstol mod anklagerne fra kabine personalets fagforening Unite, er British Airways, Virgin Atlantic, easyJet, Thomas Cook Airlines og Jet2.
Fagforeningen har 51 konkrete sager med i retten. De fire af dem involverer piloter. Resten er stewardesser og stewarder, der skal have været syge på grund af ”osen” i flyenes kabiner.
Og hvor kabine personalet er, befinder passagererne sig også. Derfor kan retssagen også blive interessant for flyrejsende, som har følt sig dårlige efter nogle timer i luften i et tæt aluminiums-rør.
Flyselskaberne og deres engelske fælles-organisation Airlines UK hævder naturligvis, at osen ikke eksisterer. Der må være andre ting, som har gjort det flyvende personale syge. En infektion, de har hentet sig på jorden – eller måske luftsyge.
Unite derimod hævder, at ”osen” i flyenes kabiner ikke kun kan få mennesker til at føle sig dårlige her og nu, mens de er oppe i luften. Den dårlige luft er også skadelig på længere sigt – måske ligefrem dødsens-farlig.
Retssagen kommer, efter at en uafhængig forskergruppe fra nord-irske University of Ulster for to år siden fremlagde videnskabelige beviser for, at luften i de fleste passagerfly kan forårsage uhelbredelig neurologisk skade og lang tid sygdom hos mennesker, der er særligt følsomme og modtagelige.
Ifølge forsknings-resultaterne, der blev offentliggjort af FN’s sundheds-organisation WHO, kan luften i flyene indeholde en giftig mix af kemikalier, væsker og kemiske forbindelser, der kan skade menneskers nerve-system og give andre helbreds-mæssige problemer.
De irske forskere havde undersøgt over 200 piloter og kabine-personale, der havde indåndet et antal forskellige substanser via flyenes indendørs luft.
Forskerne skal i den forbindelse have opdaget et mønster af akutte og kroniske symptomer, der går lige fra hovedpinde og svimmelhed til åndedræts-besvær og problemer med synet
De flyselskabs-ansattes fagforening lægger ikke fingrene imellem i sine udtalelser til britisk presse forud for retssagen, der formentlig kan tage flere år. De første høringer ved domstolen foregår måske først om 12 måneder:
”Flyselskaberne kan ikke længere gemme sig for problemerne med giftig kabineluft. De udsætter både deres eget personale og deres kunder for en risiko. Beviserne taler for sig selv. Hvor mange flere mennesker skal blive syge af at indånde dårlig luft, når de er ude at flyve”.
Unite vil bl.a. tvinge flyselskaberne til at bruge andre smøre-olier i jetmotorerne, installere måle-instrumenter for luftkvalitet i kabinerne, bruge bedre luftfiltre og til at købe nye typer passagerfly, hvor komprimeret luft suges ind direkte fra atmosfæren. I dag tilføres ilt fra tanke til genbrugs luft, der cirkulerer flere gange ind og ud af flyets kabine.
De involverede flyselskaber har været hurtige til at afvise fagforeningens angreb. Til den store engelske avis ”The Independent” siger en talsmand for British Airways:
”Vi kunne ikke drømme om at bruge et fly, hvis vi troede, at det kunne være farligt for sundhed og sikkerhed hos vores kunder og personale.”
Lavpris selskabet easyJet er på samme bølgelængde i sit officielle statement:
”easyJet tager alle henvendelser om sundheds-problemer hos sine ansatte meget alvorligt. Det gælder også i spørgsmålet om dårlig luft i flyenes kabiner. Luftfarts-myndigheder og flyfabrikanter fra hele verden har undersøgt anklagerne og har ikke fundet noget bevis.”
easyJet indrømmer dog, at såkaldte ”fume events” kan opstå, hvor luften kan blive forurenet af os i en kort periode. Det kan føre til mindre og akutte symptomer, men ingen længere-varende sundheds-risiko.
De engelske flyselskabers forsvar bakkes op af den europæiske organisation for flysikkerhed EASA. Organisationens eksperter har foretaget grundige undersøgelser og finder, at luftkvaliteten ombord på passagerfly er lige så god eller bedre end den, man oplever i normale indendørs miljøer.
Skriv et svar