Har du nogensinde tænkt over, om du er et høfligt og venligt menneske, når du er ude at rejse?
Opfører du dig dårligt i lufthavnen, maser frem i køen til check-in og sikkerheds-kontrol. Snerrer ad dine medpassagerer og personalet.
Ombord på flyet tager du sko og strømper af og viser dine sure tæer frem. Læner dig op af sædenaboen, når du sover. Eller kæmper med naboen om armlænet?
Mange vil jo nok trække på smilebåndet og slå ud med hånden. Den slags læser man om i frokost-aviserne eller i de sociale medier. Det er vildt overdrevne historier.
For sådan opfører man sig jo ikke i fly og lufthavn. Eller?
Alligevel sker disse ting dagligt. I virkeligheden.
Måske bryder vi selv etikken og de uskrevne love, men selvfølgelig er det altid de andre, som gør det.
En ny analyse fra den store rejseportal momondo afslører, hvad danskerne selv har oplevet på flyrejsen – og hvad de synes er ok eller en no-go.
61 procent har således oplevet dårlig opførsel, når de er ude at rejse. Ikke kun ombord på flyet, men bestemt også i lufthavnen. Både inden boarding og efter landing.
20 procent synes f.eks, at det er ok at læne sig op ad en fremmed sidemands skulder i flyet.. Altså uden at spørge om lov først.
Samtidig finder 72 procent af danskerne, at det er socialt acceptabelt at løbe til sin gate. Også, selvom man kommer til at skubbe til andre rejsende.
Alle har vel prøvet at være forsinket i en lufthavn, hvor man forsøger at fange sit fly.
Køkultur før afgang
Ifølge den nye momondo undersøgelse begynder irritations-momenterne ofte allerede, når man skal så i kø ved check-in skranken eller bagefter foran sikkerheds-kontrollen.
39 procent af danskerne mener ikke, at det er ok at forsøge snuppe en bakke, før det er ens tur i Security-køen.
Mere underligt er, at 26 procent synes, det er uacceptabelt at spørge, om man må komme foran i køen, hvis man er forsinket. Hvor er danskernes hjælpsomhed?
54 procent synes ikke, at man skal prøve at smugle ting gennem Security eller forsøge at overbevise kontrolløren om at få en genstand med, som normalt er forbudt. Den slags tager tid og forsinker de passagerer, som står bagi køen.
Endelig synes 61 procent, at det er dumt at ignorere Security reglerne og ignorere, hvad kontrollørerne siger til en.
Bommerter ved boarding
Gaten ligger som regel laaangt fra Security, cafe, taxfree supermarked og andre centrale butikker i en lufthavn.
Derfor gælder det om at sætte det lange ben foran, når man hopper på rullebåndet ud på fingeren med de rigtige gates. Men stå stille på rullebåndet må man ikke, synes tre af fire danskere.
Omvendt synes 79 procent af danskerne, at det er helt ok at sætte sig til rette på en bar eller en cafe i lufthavnen, mens man venter på, at tavlen blinker ”go to gate”.
Fremme ved gaten synes 32 procent ikke, det er specielt cool at stille sig i kø til at boarde, inden ens gruppe bliver kaldt frem. De synes også, det er dumt, at passagerer ikke har sit boarding-kort klar til at vise personalet.
Lidt uhøfligt virker det så, når 72 procent af danskere mener, det er i orden ikke at hilse på kabine-personalet eller smile til dem, når man går ombord i flyet.
Til gengæld er danskerne mere splittet omkring, hvorvidt man må blokere flyets midtergang eller skubbe sig foran medpassagerer, mens de søger efter deres sæde. Det synes henholdsvis 52 og 56 procent er uacceptabelt.
Kampen i kabinen
Når det så er lykkes at nå sit fly og sætte sig i sit sæde, er det tiden til gøre sig det lidt behageligt. Men bliv nu ikke for komfortabel.
Ifølge momondos nye undersøgelse synes fire af fem danskere – 79 procent – at det er no-go at sidde og pille i næsten eller slå en prut.
Mere overraskende synes 65 procent, at det er ok at tage skoene af. 32 procent har det sågar fint med, hvis sokkerne ryger med.
Er du uheldig og har fået rækkens midtersæde, ender man i det klassiske dilemma: Har man så rådighed over ét eller to armlæn?
Også på dét punkt er danskerne splittede: 44 procent siger, at midter-passageren må bruge begge armlæn – 56 procent svarer nej.
Løse ender efter landing?
Man skulle fristes til at tro, at skuldre og freden sænker sig, når flyet er landet uden problemer, og hjulene har fået jordforbindelse.
Men tilsyneladende er der masser af måder, som flypassagerer irriterer hinanden med, inden de forlader flyet.
Den gamle tradition fra charterferierne, hvor man klapper ad piloten efter landing, har tilsyneladende spredt sig til ruteflyene. I hvert fald synes to af tre – 68 procent – at det er fint at klappe ad piloter og kabine-personale.
Omvendt er det ikke acceptabelt, når passagerer maser sig frem for at komme først ud af flyet. Det siger 71 procent af danskerne.
Helt galt er det, hvis en passager kravler over sædet foran sig for at komme hurtigere frem. Det er at gå over grænsen for 82 procent af de adspurgte.
Særlige syn i lufthavnen
Lufthavne er normalt en smeltedigel af rejsende med vidt forskellige baggrunde, agendaer og slut-destinationer.
Nogle har lange ventetider, de skal få til at gå, mens andre har rygende travlt med at nå deres næste flyafgang.
Derfor kan man også opleve mange forskellige situationer i lufthavne, som man ikke ser så ofte andre steder:
- 53 procent synes f.eks, at det er acceptabelt at sove på gulvet i lufthavnen. Andre 37 procent mener, det er ok at optage flere sæder, mens man får en lur.
- 23 procent accepterer, når en passager kommer for sent til sin gate. 72 procent, at forsinkede passagerer godt må løbe til deres gate.
- 60 procent synes, det er fint at motionere, mens man venter på sit fly. 54 procent kan godt acceptere, at folk skifter tøj eller tager tøj af i lufthavnen.
- Endelig vurderer 16 procent af danskerne, at det er socialt acceptabelt at sætte sig på bagagebåndet. Omvendt mener 48 procent, at det er irriterende, når folk stiller sig tæt på båndet og blokerer for, at andre kan komme til….
(Indledningsfoto til artiklen:Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar