Moderne passagerfly er blevet meget mere komfortable, mere sikre, mere lydløse, og de bruger mindre brændstof end for blot nogle få år siden. Samtidig har det aldrig været billigere at flyve.
Disse mange fordele rummer desværre også en modsat rettet tendens. Rejsetiderne er blevet længere. Ikke kortere, som man måske skulle tro.
Flyselskaberne forsøger nemlig at modvirke de mindre indtægter fra billetterne ved at spare. Skære ned på f.eks. bagage mængde, gratis mad og drikke – eller først og fremmest ved at flyve langsommere.
Den helt store tunge udgiftspost for flyselskaberne er nemlig brændstoffet. Og det kan man kun spare på ved enten at købe nye brændstof besparende maskiner som f.eks. det nye Airbus A321 Neo eller ved at bede piloterne om at holde igen med gassen i de nuværende fly.
Resultatet er, at flyvetiden i dag ofte er længere mellem to lufthavne end for 10 eller sågar 30 år siden.
Der er store forskelle på tids-forøgelsen. I mange tilfælde er der tale om måske fem til ti minutter. Men den engelske avis The Telegraph kan også fortælle, at non-stop turen fra New York til Houston i Texas i dag tager fire timer. I 1973 – for 44 år siden – var rejsen klaret på bare 2,5 timer.
Flyver man over Atlanten mod vest, vil flyvetiden nok blive øget mere mærkbart. Det skyldes klima-ændringerne og stærkere ”jetstreams” i de højere dele af atmosfæren. Jetstreams giver modvind for dem, der rejser fra Europa til Nordamerika.
Den totale flyvetid kan såmænd også øges, fordi vi sidder længere tid i passagerflyene – på jorden. Det skyldes typisk kø på startbanerne, eller at den gate, man skulle parkere i, ikke er ledig på det aftalte tidspunkt.
Resultatet er den fornemmelse, som de fleste af os sikkert kender. Man føler, at man er kørt næsten hele vejen til rejsemålet på asfalt, inden flyet letter.
Endelig er rejsetiden ofte forlænget for de mennesker, der rejser til Fjernøsten: Hvor man tidligere fløj non-stop, har de mange arabiske flyselskaber med gode tilbud betydet, at vi typisk tager et stop og en omstigning i Dubai eller Doha på den arabiske halvø. Og mellemlandinger tager tid.
Skriv et svar