Det er ikke kun Danmarks Statistik, der kan konstatere, at København er blevet et stort hit hos amerikanerne. De har nemlig overhalet briter, svenskere og tyskere som den nation, der sender flest turister til den danske hovedstad.
Også hos flyselskabet Norwegian kan man mærke invasionen fra USA. Norwegian har således rundet en halv million rejsende på sin rute mellem København og New York.
Amerikanerne er en største kundegruppe på denne direkte rute. 44 pct. af de flyrejsende betaler således deres billet i amerikanske dollars.
Dansk hygge er i øjeblikket i høj kurs i USA, konstaterer Norwegian. En kendsgerning, der blev understreget for nylig, da den store rejseguide Lonely Planet placerede København på førstepladsen over byer, som man bør opleve i 2019.
44 procent af de rejsende på ruten betaler således i amerikanske dollars. Dansk hygge er i øjeblikket i høj kurs hos amerikanerne, og for nylig fik København førstepladsen på rejseguiden Lonely Planets liste over byer, som man bør opleve i 2019.
Hos de danske hotel-, restaurations- og turist-erhvervs branche-organisation HORESTA glæder man sig over de mange amerikanske turister:
”Nye flyruter har en stor betydning for turismens udvikling. Det ses tydeligt i USA, som nu er et af de vigtigste markeder for danske hoteller. Amerikanerne er samtidig et købestærkt folkefærd, der kan lide at gå i butikker og prøve Danmarks verdensberømte restauranter,” forklarer Katia K. Østergaard. Hun er administrerende direktør i HORESTA.
Norwegian har siden 2014 fløjet fire gange om ugen mellem Københavns Lufthavn og John F. Kennedy i New York.
Miljø-tænketanken International Council on Clean Transportation kårede for nylig Norwegian som det mest brændstof-effektive – og dermed grønneste – flyselskab på ruter over Atlanten.
Årsagen er bl.a, at Norwegian har et af verdens yngste flåder med fly, der i gennemsnit er kun 3,7 år gamle. Norwegian bruger som regel Boeing 787 Dreamliners på sin succesrige rute mellem København og New York….
Skriv et svar