Hvis I vil være sikre på, at jeres fly ankommer til rejsemålet, som trafikplanen skriver, skal I købe billetter til spanske Iberia og Air Europa eller italienske Alitalia.
De tre var de klart mest punktlige flyselskaber i Europa. Ni af ti fly fra denne trio på vinger kom frem til tiden – og dét vil sige med mindre end 15 minutters forsinkelse.
Hold jer til gengæld væk fra SAS, Norwegian, Lufthansa eller Swiss. Hos dem er hver fjerde passagerfly forsinket med mere end et kvarter.
Helt galt er det gået for Finnair. Finnerne, der har været Europas bedste til at komme til tiden flere måneder sidste efterår, gik helt til bunds i januar.
Uvist af hvilken grund landede Finnair helt nede på en kedelig 24. plads blandt de større europæiske flyselskaber. 36,9 pct eller hver tredje flyvning var mere end 15 minutter forsinket i de forløbne måned. Det er et meget højt tal.
Hos SAS kom 73,4 pct af flyene frem til tiden i januar. Det giver en middelmådig 17. plads hos Flightstats, der overvåger trafikforløbet hos alle større flyselskaber og lufthavne i verden.
Norwegian er med to gange i statistikken, fordi nordmændene har deres fly registreret i to selskaber – Norwegian Air Shuttle og Norwegian Air International.
Ingen af dem er dog synderlig god til at holde tiden. Air Shuttle ender på en europæisk 22. plads, mens kollegerne klarer sig lidt bedre på en 16. plads.
Her er så januars Top-10 over Europas mest punktlige flyselskaber i januar. Procenten angiver, hvor stor en del af flyene ankommer til deres destination med mindre end et kvarters forsinkelse.
- Iberia fra Spanien – 89,98 pct
- Air Europa fra Spanien – 89,23 pct
- Alitalia fra Italien – 89,04 pct
- Vueling fra Spanien – 86,57 pct
- KLM fra Holland – 86,24 pct
- Aegean Airlines fra Grækenland – 85,54 pct
- British Airways fra England – 84,78 pct
- easyJet fra England – 82,42 pct
- Air France fra Frankrig – 81,92 pct
- Brussels Airlines fra Belgien – 80,73 pct
Iberias og Alitalias præstationer er så markante, at de ikke kun var Europas mest præcise i januar, men også verdens mest punktlige.
Dermed bankede de to sydeuropæiske flyselskaber de ellers sædvanligvis ret suveræne All Nippon Airlines (ANA) og Japan Airlines ned på en global tredje- og fjerdeplads i kunsten at komme med fly til tiden….
Skriv et svar