Icelandair er ved at sende sine aldrende Boeing 757 fly på pension, og det skal ske med nye fly fra Airbus.
Den primære afløser bliver Airbus helt nye A321 XLR model, der har øget rækkevidde, så den kan flyve på lange interkontinentale ruter i stil med langt større Airbus A350 og A330 eller Boeing 777 og 787 Dreamliner.
Problemet er blot, at Airbus først kan levere A321 XLR i 2029. Derfor klarer Icelandair sig i mellemtiden med fem Airbus A321 LR maskiner, hvoraf den første netop er rullet ud fra lakerings-hallen i Airbus fabrikken i Hamburg.
A321 LR, der har knap så lang rækkevidde, flyver bl.a. også af SAS på direkte ruter mellem København og USA’s østkyst.
Icelandair råder over 12 Boeing 757-200 og to 757-300, som har en gennemsnits-alder på 25 år og derfor trænger til udskiftning.
Det skal ske med 13 Airbus A321 XLR, der flyver langt mere økonomisk og med mindre forurening fra jetmotorerne end de gamle Boeing’er.
For en sikkerheds skyld har Icelandair sikret sig, at ordren hos Airbus kan udvides til i alt 25 A321 XLR maskiner.
Lige nu har Icelandair stor fremgang i sit passagertal. Det kunne jo være, at medvinden fortsatte i de kommende år, og der blev behov for at indsætte ekstra fly.
Da det første Airbus A321 LR til Icelandair trillede ud fra lakerings-hallen i Hamburg, fik man et godt indtryk af flyets visuelle fremtoning.
Det er stadig uden motorer, som vil blive monteret i de kommende uger. Det samme gælder sæder og underholdnings-systemer med skærme til passagererne.
Derefter skal Airbussen testflyves, inden Icelandair vil modtage maskinen og kan indsætte det i rute til november.
Ligesom sin islandske lavpris-rival PLAY nøjes Icelandair slet ikke med at transportere passagerer til og fra den smukke vulkan-ø i det nordlige Atlanterhav.
I stadig højere grad bruger passagerer Icelandair til rejser til USA og Canada. Det sker så med en kort mellemlanding og flyskifte i Islands Keflavik lufthavn nær Reykjavik.
Siden marts har Icelandair fløjet med over 80 procent at sæderne solgt på sine flyafgange. Det, som i luftfarten, kaldes belægnings-procenten. Den er vigtig, så afgangen giver overskud til flyselskabet.
I den netop overståede august lå Icelandairs belægnings-procent på flotte 86,9 procent. Den kom i stand ved, at Icelandair transporterede 601.000 passagerer. 10 procent flere end i august sidste år.
I hele 2024 har Icelandair haft 3,2 million passagerer. En fremgang på otte procent.
I august brugte 50 procent af passagererne Island som springbrædt mellem Europa og Nordamerika. 33 procent rejste til Island og 13 procent fra øen. Endelig brugte fire procent Icelandair til indenlandske ruter i Island.
I Danmark har Icelandair faste rute året rundt til lufthavnene i København og Billund….
(Indledningsfoto til artiklen: Icelandair)
Skriv et svar