Fake News på Facebook, Twitter og Instagram. Falske anmeldelser på rejseportaler og hjemmesider til pris-sammenligninger.
Icelandair fortæller, at tiltroen blandt flyrejsende til online rejsetips er faldet drastisk i de senere år.
Ifølge en rundspørge fra det islandske flyselskab er 72 pct. af passagererne klar over, at nyheder og bedømmelser kan være falske.
Ofte er de betalt af hoteller, restauranter og rejse-arrangører, så de kan få et bedre – og ikke altid lige fortjent image.
Icelandair mener, at rejsende i stedet for stoler meget mere på tips og gode råd fra lokale indbyggere de steder, de rejser hen. Rådgivningen skal allerhelst komme fra direkte fra kilden.
Icelandair har derfor indledt en utraditionel PR-kampagne, hvor folk, der vil rejse til Island, kan ringe gratis til en indbygget på den smukke vulkan-ø i Nordatlanten.
Når de ringer op via den såkaldte ”Buddy Hotline”, vil de møde en ”god ven” i Island, som gerne øser ud af sine personale erfaringer.
Da mennesker har meget forskellige ønsker og interesser, vil den islandske ”buddy” kunne skræddersy sine anbefalinger helt efter opringerens behov.
Det kunne f.eks. være gode råd til fiske-restauranter, vandreture, særligt gode varme kilder, vilde strande, hyggelige cafeer eller Reykjaviks bedste spillesteder – islænderne er et meget musikalsk folkefærd.
Helt 100 procent neutrale kan man dog ikke forvente, at Buddy anbefalingerne er. I den anden ende af telefonen eller Facebook Messenger tråden sidder nemlig Icelandair medarbejdere.
Ideen er dog sjov og god – og da telefon og rådgivning er helt gratis, er den absolut værd at prøve. Men gør det hurtigt. Buddy Hotline er kun åben indtil den 8. maj.
Telefon-nummer og koder, man skal indtaste, fås på Icelandairs hjemmeside via dette link….
Skriv et svar