Folk, der har rejst med Icelandair til og fra den smukke vulkanø oppe i Nordatlanten, vil kende flyselskabets godt slidte Boeing 757 og 767 fly. De er I gennemsnit 26 år gamle og trænger efterhånden til udskiftning.
Boeing havde nok regnet med at være favorit til at levere nye maskiner, fordi Icelandair i forvejen har købt otte moderne Boeing 737 MAX-8 fly.
Den amerikanske flygigant blev dog snydt på mållinien. Icelandair meddelte nemlig her i påsken, at valget er faldet på fly fra europæiske Airbus.
Icelandair har nemlig bestilt 13 eksemplarer af Airbus seneste nye A321XLR type, hvor XLR står for eXtended Long Range.
Der er altså tale om ret små passagerfly, som kan flyve meget langt på en tank. SAS bruger således den lidt mindre A321LR model til non-stop flyvninger mellem København og lufthavne på USA’s østkyst.
Airbus planlægger at kunne levere de første A321XLR til kunderne i midten af 2024. De har to ekstra brændstof-tanke med plads til ekstra 16.000 liter.
På den måde kan de transportere op til 220 passagerer non-stop over afstande på op til 8.700 kilometer.
Icelandair er så begejstret for Airbus A321XLR, at flyselskabet ikke kun nøjes med at bestille 13 eksemplarer med det samme. Islænderne sikrede sig samtidig en option på at købe yderligere 12.
I øjeblikket råder Icelandair over 19 styk Boeing 757-200, to 757-300, fem 767-300, 14 737 MAX-8 og fire 737 MAX-9.
Meget praktisk, når man taler Island, afprøver Airbus i øjeblikket sin helt nye A321XLR flytype under ekstreme kuldegrader i det nordlige Canada.
Det sker i den lille lufthavn Iqaluit, der også tidligere har haft besøg af bl.a. Airbus A380 og A350-1000 til udholdenheds-prøver i sne og frost.
Test-resultaterne har bl.a. lært Airbus at tilbyde købere af den nye A321XLR, at de kan få en særlig ”Cold Weather Option” med i pakken. Den omfatter både et forstærket understel, stærkere isolering af kabinen og større varme-apparater.
(Indledningsfoto af Airbus A321XLR til artiklen: Sylvain Ramadier / Airbus)
Skriv et svar